RC review: Kruté požehnání

Autor: Emily Thiede
Originální název: This Vicious Grace
Český název: Kruté požehnání
Knižní série: The Last Finestra
Žánr: young adult, fantasy, romance, magie

Tři svatby. Tři pohřby. A trojnásobná vdova s děsivým prokletím.

Alessu si vyvolili bohové, aby chránila svůj lid. Do vínku však od nich dostala krutý dar. Pouze ve spojení s magickým nadáním dalšího obdarovaného může spasit ostrov Saverio. Vybrat toho správného manžela je ovšem mnohem těžší, než Alessa očekávala. Své vyvolené totiž zabíjí pouhým dotykem. A zdá se, že dokud se nenaučí svůj dar ovládat, bude je zabíjet dál.

Lidu dochází trpělivost, za branami Cittadelly doutná povstání a Alessini vojáci se obrátí proti ní. Proto Alessa v zoufalství a ve strachu o život přinutí neochotného pouličního rváče Danta, aby se stal jejím osobním strážcem. Dante však také skrývá nebezpečná tajemství. Bude tím, kdo Alesse pomůže ovládnout její dar? Nebo se naopak stane její zhoubou?

O Emily Thiede a její plánované fantasy duologii s inspirací v italských reáliích jsem toho moc nevěděla, ani pořádně nečetla. A to co jsem četla, zrovna dvakrát pochvalné nebylo. Možná proto jsem si knihu tolik užila. Autorka mě dokázala vtáhnout hned na začátku a pustila s nějakou tou ukápnutou slzou až na konci. Pravda, některá odhalení a zápletky se daly odhadnout poměrně lehce a historické prostředí nebylo zase tak úplně propracované a vysvětlené, ale mně to při četbě nijak nevadilo.

Stejně jako většina dalších čtenářů jsem i já byla na začátku mírně zmatená z toho, co a proč se vlastně děje. A rozhodně by bodl nějaký rejstřík s vysvětlivkami pojmů jako je tomu třeba u Kostičasu, aby se člověk v těch událostech a pojmech neztrácel… Myslím si ovšem, že to tak autorka zamýšlela.

Proč by měla všechnu historii vysvětlovat hned na začátku? Proč by si na to čtenář nemohl přijít pomalu sám společně s hlavní hrdinkou? Vždyť si jen zkuste představit, jaké je to celý život žít v náboženském přesvědčení, že dobro a zlo spolu neustále bojují a aby lidstvo přežilo, musí se semknout a bojovat, když přijde obrovská armáda monster.

Hlavní hrdinka Alessa mi padla do oka hned od začátku. Naprosto jsem s ní soucítila a chápala celou škálu jejích emocí. Stejně tak se mi líbil Dante a to jeho zdánlivé bručounství. I ten postupný přerod přátelství v lásku, touhu po rodině, přátelství, ale i uznání a sounáležitosti.

Alessu vybrali bohové, aby zahchránila svůj lid a i když ji to po dobu pěti let uvrhlo spíše do kolotoče osamění a častých neúspěchů, věděla, jaký je její úděl a nikdy se nevzdala, přitom k tomu měla několikrát dost blízko. A Dante se rozhodně nechová jako plyšový medvídek, když jej skoro celý život provázelo neštěstí. Společně ale jeden druhému pomůžou, přitom získají i bandu nových přátel, co si od nich dřív raději drželi odstup, aby v konečném zúčtování ukázali, že i oni jsou jiní, než se zprvu zdálo.

Inspirace Itáliíí je příjemným bonusem po všech těch young adult fantasy romancích, které si jsou často tak podobné, že si na ně po čase ani nevzpomenete. Pokud hledáte pomalou romanci, magii a krapet zamotaný děj, rozhodně si knihu nenechte ujít. Jde o takový mix X-Menů, Studie jedu a Hvězdné pěchoty a mě to vážně bavilo. Proto si kniha zaslouží skvělých 5 hvězdiček a já se už nemůžu dočkat druhého dílu, ve kterém se toho jistě dozvíme o celém tom božstvu a útrapách víc.

Knihu si můžete objednat na stránkách internetového eshopu nakladatelství HOST.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství HOST za poskytnutý recenzní výtisk.