RC review: Kostischrány

Autor: Emily Lloyd-Jones
Originální název: The Bone Houses
Český název: Kostischrány
Žánr: young adult, fantasy, horor, zombie

Ne všechny mrtvoly zůstanou pod zemí navěky.

Sedmnáctiletá Ryn se od smrti svých rodičů živí jako hrobnice v odlehlé velšské vesnici Colbren na úpatí drsného a smrtelně nebezpečného pohoří Annwvyn. Pohřbů je v poslední době čím dál méně a nad Ryninou rodinou se vznáší hrozba, že přijdou o dům a skončí v chudobinci. Vesničané totiž pro jistotu mrtvoly upalují, protože ne všichni mrtví zůstávají mrtvými nadobro.

Vzkříšeným mrtvolám říkají kostischrány a Ryn s nimi má bohaté zkušenosti. Při jedné ze svých výprav v lese narazí na kartografa Ellise, který se kostischráně připlete do cesty. Naštěstí pro něj se mladá hrobnice umí dobře ohánět sekerou a zachrání mu život. Ellis si pak najme Ryn jako průvodkyni a společně se vydávají skrz nevyzpytatelný les až do samého srdce hor k bájnému hradu opředenému legendami, kde budou muset čelit kouzelným stvořením, nebezpečným kostischránám i hluboko pohřbené pravdě o sobě samých.

Knih o hrobnicích, které se s úctou starají o poslední odpočinek všech mrtvých a bezvadně to umí se sekerou, bohužel moc není. A je to vážně škoda. Aderyn je totiž jedna z nejodvážnějších a nejtvrdohlavějších dospívajícíh hrobnic, co byste rozhodně chtěli mít po boku, když vám po krku půjde oživlá mrtvola. Vlastně… když vám po krku půjde celá armáda oživlých mrtvol.

Emily Lloyd-Jones přišla s kouzelně děsivým fantasy příběhem postaveným na velšských mýtech. Během vyprávění se sice tu a tam dotknete reálií v podobě jinolidu a magických stvoření, kterým nechcete zkřížit cestu, ale hlavní zápletku tvoří pověst o tom, jak jeden zlomený kotlík rozpoutal dlouholetou kletbu.

Ryn s Elissem jsou hrdinové, které si okamžitě zamilujete a budete trnout nad každým jejich bojem o holý život. Vyobrazení vesnice na pokraji chudoby s odvážnými obyvateli je správně ponuré. Vyprávění o době dávno minulé a o bývalých obyvatelích hradu v tajemných lesích správně děsivé. Celkově jde o krásně vyváženou kombinaci všeho, co čtenáře fantasy světů chytne a nepustí.

Kostischrány je skvělá fantasy kniha, u níž se budete často bát, a přesto otáčet stránku za stránkou, abyste zjistili, jak to celé dopadne. Pravda, pro znalejší čtenáře rozuzlení příběhu nebude zase tak těžké odhadhnout, ale i tak to vážně stojí za to. Kniha si tak zaslouží 5 hvězdiček a já se nemůžu dočkat, až se pustím do další autorčiny knihy Utonulý kraj, kterou podle všeho zanesla do stejného knižního universa a která u nakladatelství HOST vyšla teprve pře pár dny.

Knihu si můžete objednat na stránkách internetového eshopu nakladatelství HOST.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství HOST za poskytnutý recenzní výtisk.