Filmová recenze: Batman v Superman – Úsvit spravedlnosti

Na souboj Batmana se Supermanem jsem se chtěla podívat od chvíle, kdy uveřejnili první logo, které dostalo plno fanoušků. Sledovala jsem natáčení a když se konečně objevil první trailer, začala jsem mít obavy, jestli se mi film bude líbit…

BatmanVsSuperman_posterRežie: Zack Snyder
Scénář: Chris Terrio, David S. Goyer
Kamera: Larry Fong
Hudba: Hans Zimmer, Junkie XL
Hrají: Ben Affleck, Henry Cavill, Amy Adams, Jesse Eisenberg, Diane Lane, Laurence Fishburne, Jeremy Irons, Holly Hunter, Gal Gadot, Kevin Costner, Tao Okamoto, Ray Fisher, Jason Momoa, Jena Malone, Ezra Miller, Scoot McNairy, Bailey Chase, Callan Mulvey, Michael Cassidy, Christina Wren, Harry Lennix, Dan Amboyer, Nicole Forester, Sammi Rotibi, Ele Bardha, Brian Boland, Rebecca Buller, Patrick Wilson, Gordon Michaels, Jalene Mack, Jay Adams, Joe Cipriano, Marko Caka, Sal Lopez, Michael Shannon, Will Blagrove, Abigail Kuklis, Walbert Beltran, Harley Wallen, Jeffrey Dean Morgan, Anderson Cooper

V době, kdy svět řeší otázku, jakého hrdinu skutečně potřebuje, v obavách z naprosto nekontrolované moci téměř božského superhrdiny se střetává respektovaný a mocný ochránce spravedlnosti ve městě Gotham s nejuctívanějším spasitelem moderní doby ve městě Metropolis.

A zatímco mezi sebou Batman a Superman válčí, rychle se vynořuje nová hrozba, která představuje pro celé lidstvo ještě větší nebezpečí než kdy v minulosti.

DC s převedením svých hrdinů na filmová plátna dost zaspalo, není divu, že je jim Marvel na hony vzdálený. Na druhou stranu se DC víc dostalo na pole televizních seriálů a přiživuje tak fanoušky déle než jejich filmové podoby. Prvním vykopnutím do nové dekády měl být Muž z oceli, který ovšem svým koncem hromadu fanoušků nakrkl, protože se Superman vůbec nechoval tak, jak by podle komiksové předlohy opravdu měl. Snyder totiž přišel s temnější verzí Supermana… protože jsme předtím odstali temnější verzi Batmana, která se tolik lidem líbila. Sice to nebylo úplně to ořechové, ale šlo to. U Úsvitu spravedlnosti se mu to ale moc nepovedlo.

Fanoušci komiksové předlohy jsou docela právem naštvaní, protože je ve filmu docela potřena podstata obou hlavních hrdinů, pro kterou si je tisíce lidí oblíbili. Místo alespoň krapet odlehčené atmosféry jsme už od prvních záběrů vrhnuti do dosti ponuré nálady, která se táhne až do samotného konce. Už z trailerů bylo jasné, že se kromě Batmana a Supermana dokčáme také Wonder Woman, Lexe Luthora a opět naprosto zbytečné Lois Lane, ale dočkali jsme se i menších lákaček na další hrdiny Ligy spravedlnosti, kteří budou mít své vlastní filmy.

Jinak ale film vlastně nepřinesl nic nového. Hromada výbuchů, neustálé přeskakování z jedné dějové linky hrdiny na další, to vše poslepované otravnou Lois a naprosto nesmyslně šíleným Luthorem vám po závěrečné a dosti děsivé scéně zanechá nepříjmenou zklamanou pachuť v ústech. Většina filmových kritiků film vyzdvihuje, fanoušci film zavrhují a chtějí odstoupení Zacka Snydera z režisérské stoličky dvou filmů Justice League. Podle mě docela oprváněně.

Zatímco filmy Marvelu v sobě spojují beznaděj s radostí, DC na vás hrne jen samý smutek a častokrát i nejasnosti, nebo naprosto padlé zvraty, jako třeba to, že kdyby se něčí matka nejmenovala Martha, bylo by rychle po problému a nikdo by se neskamarádil. Film je pro mě dost velkým zklamáním. Ani pořádně nevím, co jsem čekala, ale nelíbí se mi to, co jsem nakonec dostala, a tak nějak se netěším ani na další filym universa. A to určitě nejsem jediná…

1. Cukýna napsal:

Neboj, nejsi jediná, kdo z kina odcházel nespokojený. Já i můj bráška milujeme Marvelovky, a tentokrát jsme prvně odcházeli s pocitem, že jsme zklamaní. Tvoje recenze se přesně shoduje s našimi názory 🙂