RC review: Tak se ti hlásím

Autoři: Jan Werich, Jiří Voskovec
Délka: 1:11 h
Žánr: audio, humor, satira, komedie, autobiografie
Vydavatel: Radioservis

Jan vidí věci americké z Kampy a já věci české z Manhattanu. Kampa i Manhattan jsou ostrovy. Jan je ostrov v Čechách a já ostrůvek v Americe… Jiří Voskovec (1963)

Nedávno vydaná třídílná Korespondence V+W jasně dokazuje, že poslední dlouhotrvající forbínou Jiřího Voskovce a Jana Wericha byly jejich dopisy. Monology, které zůstaly dialogem. A právě tak sestavil Robert Tamchyna výběr neznámých nebo méně známých nahrávek z pozůstalosti obou klaunů a originálních filosofů.

Posluchač zde sice nenajde žádný dialog V+W, ale i jednotlivé samostatné nahrávky Jana Wericha a Jiřího Voskovce jsou pokaždé buď druhou (chybějící) polovinou herecké dvojice inspirovány nebo ji alespoň ve vzpomínce připomínají.

Snad není člověka, který by o této dvojici výborných umělců ještě neslyšel. Oba jsou považováni za jedny z nejvýznamnějších představitelů meziválečné divadelní avantgardy. Oblíbenci českého národa, kteří své okolí rozesmívali i v těch nejtěžších chvílích. V roce 1926 vstoupili do Osvobozeného divadla a přinesli Vest pocket revue, u Spoutaného divadla zase Baladu z hadrů a když už svým názorem začali fašistům pěkně zatápět, byli nuceni emigrovat do Ameriky.

Ani tam ale nemlčeli a ozývali se krajanům díky Hlasu Ameriky. Po válce se do Česka vrátili a pokoušeli se v Divadle V + W opět navázat na politickou satiru, leč doba tomu nepřála. Voskovec tak opět emigroval. Nejdříve do Francie, pak po peripetiích i do USA. Werich po čase založil Divadlo Voskovce a Wericha, v němž se mu partnerem na prknech stal Miroslav Horníček.

Tak se ti hlásím je kompilace několika záznamů souvisejících s Voskovcem a Werichem. Jeden záznam je věnován blahopřání k šedesátinám Voskovce a druhý zase blahopřání k šedesátinám Wericha. Můžete si tak poslechnout, co o sobě přátelé navzájem říkají a jak se dívají na život celkově.

Není nouze ani o srdečné a toliko typické poděkování ze strany Wericha nebo rozloučení s Ferdinandem Peroutkou. Ani telefonický rozhovor Jiřího Černého s Voskovcem není k zahození, pořádnou atmosféru mu dodává ještě přítomné publikum.

O slovo se pomalu, ale jistě, začínají na knižním trhu hlásit také audioknihy. V zahraničí je zcela běžné zakoupit si mluvenou verzi knihy a poslouchat ji při cestě do práce, či jen tak doma v křesle. Prožitek ještě umocní dobrý vypravěč a v tomto případě jde rovnou o výborné vypravěče. Výhodou aduioknih na Audiolibrix je také to, že zakoupená audiokniha vám zůstane v knihovně, do níž se můžete kdykoliv dostat a audio si opět stáhnout. Nemusíte ji tak poslouchat jen na domácím počítači, ale také si je stáhnout do mp3 přehrávače či rovnou vypálit na CD.

Musím říct, že jsem na tuhle audioknihu byla opravdu zvědavá. Už je to nějaký čas, kdy jsem naposledy viděla nějaký jejich film nebo poslouchala zvukové záznamy. Jejich hry, revue a jakékoliv komentáře jako reakce na tehdejší dobu mě vždycky dokázaly jak rozesmát, tak i donutit se zamyslet. Nedokážu si představit, že bych měla sledovat, jak začíná válka a nemoci proti ní nějak zasáhnout. A po jejím skončení se zase dívat na vzestup jiného režimu.

Pokud stejně jako já máte tuto humornou dvojici rádi a Werichův hlas ve vás vyvolává vzpomínky na dětství, kdy jako král nerozbije jedno nebo dvě vejce, ale rovnou tři a na vrch tam ještě přidá skořápky, potože pak ty lívance budou přece křupavější, rozhodně vám tuto audioknihu doporučuju. Nejen, že nahlédnete do vysílání Hlasu Ameriky, ale také do rozhovorů mezi dobrými přáteli. Audiokniha Tak se ti hlásím je skvělou příležitostí, jak začít s mluveným slovem. Dozvíte se zase něco nového a po skončení záznamu vám bude líto, že to není delší. Poslech jsem si náramně užila, a proto dávám zasloužených 5 hvězdiček.

Audioknihu Tak se ti hlásím si můžete objednat ná stránkách Audiolibrix.com.

Chtěla bych touto cestou poděkovat Audiolibrix za poskytnutou recenzní audioknihu.

1. Bastera napsal:

Ach to jsou takové ty vzpomínky na doby minulé…
    Bastera recently posted..Recenze: Marta v roce vetřelce (Soukupová, P.)My Profile

2. růža napsal:

díky za tip! po přečtení jejich Korespondence bude tohle myslím skvělá tečka…Korespondenci doporučuji, i když jsem ji celou četla skoro rok, protože je to tak moudré a smutné, že se to nedá „zhltnout“ naráz… Werich je pro mě velká osobnost formátu, který tu v současnosti velmi chybí 🙁