Filmová recenze: Ten, kdo stojí v koutě

Charlieho malá tajemství alias Ten, kdo stojí v koutě je jeden z těch filmů, co ve vás zanechají určitou stopu. Totéž samozřejmě platí i o knize, kterou vám ale doporučuju přečíst si až po filmu. Pak ji budete chápat lépe.

Režie: Stephen Chbosky
Scénář: Stephen Chbosky
Kamera: Andrew Dunn
Hudba: Michael Brook
Hrají: Logan Lerman, Emma Watson, Ezra Miller, Mae Whitman, Erin Wilhelmi, Dylan McDermott, Kate Walsh, Nina Dobrev, Paul Rudd, Johnny Simmons, Reece Thompson, Adam Hagenbuch, Nicholas Braun, Melanie Lynskey, Julia Garner, Joan Cusack, Tom Savini, Stacy Chbosky, Dihlon McManne, Landon Pigg, John W. Iwanonkiw, Zane Holtz, Morgan Wolk, Patrick de Ledebur, Brian Balzerini, Tom Kruszewski, Emily Marie Callaway, Chelsea Zhang, Justine Nicole Schaefer, Julie Marie Schaefer

Když člověk stojí v koutě, může si všimnout spousty úžasných věcí. Ale pak přijde chvíle, kdy je třeba vykročit na parket a začít opravdu žít. Příběh o dospívání na střední škole, který Charlie vypráví v dopisech, je otevřenější a důvěrnější než leckterý deník, zároveň vtipný i sžíravý. Nevíme, kde Charlie bydlí, ani komu píše – máme jen slova, o která se rozhodl podělit. Zmítán touhou žít svůj vlastní život i touhou vymanit se z role, která mu připadla, prozkoumává dosud neznámé území.

Před ním se otvírá svět prvních lásek, rodinných dramat i nových přátelství. Svět sexu, drog a Rocky Horror Picture Show, kde klíčem ke štěstí může být například ta správná píseň, díky níž se můžete řítit tunelem a cítit se nekonečně. V Charliem se autorovi podařilo stvořit vypravěče, který vás uhrane a přenese zpět do divokých a intenzivně prožívaných dní na prahu dospělosti, kdy se život podobal jízdě na horské dráze.

Pamatuju si, když šel film do kin… což je letos už neuvěřitelných 5 let, nějak rychle ten čas letí. Už samotné natáčení jsem bedlivě sledovala kvůli tomu, že do hlavních rolí byli obsazeni mí dva oblíbení herci – Emma Watson a Logan Lerman. Je docela vtipné, že se v jednom filmu potkali vlastně i dvě mé oblíbené knižní postavy… tedy jejich filmoví představitelé – Hermiona Grangerová a Percy Jackson. Ještě zajímavější bylo to, že se scénáře i režie ujal samotný autor knižní předlohy, Stephen Chbosky.

Ten, kdo stojí v koutě je úžasný film, na jehož sledování ovšem musíte mít tu správnou náladu. Někdo by mohl říct, že je to jen další teenage film o tom, jak se dospívající vyrovnávají se vztahy, školou, budoucností, ale já bych řekla, že je to daleko víc. Je to film o životě, jaký prostě je. Příběh se sice nejdřív zdá poměrně jednoduchý, ale čím víc se dostáváme dál, tím víc jde do hloubky.

Herecké obsazení je skvělé, stejně tak doprovodná hudba. Závěrečné vyvrcholení a samotné zakončení příběhu je úžasné. Ono se zdá, že mluvím jen v superlativech, ale film je vážně pochoutka, která by vám neměla uniknout. Já si ho teď zase po čase pustila a nelitovala jsem. Všemi dvaceti doporučuju i knihu. Tu si ale raději přečtěte až po filmu, protože byste se během četby mohli krapet zratit.

Ten, kdo stojí v koutě je sonda do života nás všech. Ať už jsme si prošli tím, co hlavní hrdina a jeho přátelé nebo ne. Velice emotivní kousek, který ve vás i po dosledování něco ponechá. A nemyslím tím jen silnou touhu podívat se na Rocky Horros Picture Show.