RC review: Rozhodující bitva

RozhodujiciBitva_bookAutor: Rick Riordan
České datum vydání: 18.3.2012
Knižní série: Kronika Cartera Kanea
Díl: třetí
Žánr: young adult, fantasy, mytologie, magie, bohové, zvláštní schopnosti
Nakladatel: FRAGMENT

Sadie a Carter Kaneovi ví, že dokud neporazí Apopa, nebudou mít klid. Sice se jim už podařilo nějak vyrovnat s faktem, že v celém příběhu hrají díky svému původu mnohem důležitější roli, než by si přáli, ale stále si nejsou tak úplně jistí tím, že zrovna oni mají dostatečné znalosti a schopnosti na to, aby zabránili chaosu.

Nejen, že se musí bránit rebelujícím mágům, kteří se jich chtějí zbavit kvůli tomu, že porušili nejvyšší zákon – tedy nezaplétat se s egyptskými bohy – ale pokaždé jen tak tak uniknou smrti, když si některý z bohů či démonů na špatné straně barikády usmyslí, že by se jim hodil nějaký ten Kaenovic skalp. Sourozenci ví, že jim už nezbývá mnoho času, aby zachránili svět, ale budou se snažit ze všech sil, i kdyby z toho nakonec neměli vyváznout živí.

Specialista na dobrodružství

Rick Riordan patří v současné době mezi jedny z celosvětově nejoblíbenějších autorů knih pro děti a dospívající. Není se čemu divit. Ve svých knihách dokáže spojit tu správnou dávku dobrodružství, záhad, a hlavně neobyčejné mytologie, která si našla cestu do skutečného světa. Můžeme tak narazit na řecko-římské polobohy či polohrdiny a egyptské mágy. Fantazii se meze nekladou a Rick si své vyprávění náramně užívá.

Ačkoliv to vypadá, že s příběhem sourozenců Kaneových skončil, v červnu se všichni zahraniční fanoušci můžou těšit na speciální příběh, v němž se setkají dva oblíbení hrdinové – Carter a Percy. Kromě toho se autor nechal slyšet, že nevylučuje možné vytvoření společné knihy, i když zrovna teď na to myšlenky nemá. Po ukončení Bohů Olympu se chce plně soustředit na psaní nové série. Tentokrát bychom se měli podívat na vikingskou mytologii.

Českému překladu nemám opět co vytknout. Na celý „český styl“ vyprávění Riordanových knih jsem si zvykla, a i když mi zpočátku dělalo problém vybavit si některá jména bohů v české podobě a ne té celosvětové – respektive jsem si nemohla spojit jejich vzezření s jejich jmény – postupem času to bylo lepší a lepší. Možná za to může i ten chlupatý zadek Bese.

Knih pro dospívající s egyptskou tématikou zdá se moc není, anebo se mi ještě nedostaly do rukou. Osobně mám ráda všechno egyptské už od chvíle, kdy jsem poprvé viděla filmovou Mumii s Brendanem Fraserem. Pravda, tam šla hrdinům po krku drsná mumie a ne mocichtiví egyptští bohové, ale to zase tolik nevadí.

Sadie a Carter nemůžou být jako sourozenci odlišnější. Nejen co se vzhledu týče, ale také svou osobností. A to je dobře. Líbí se mi i různorodost vedlejších postav, které si z valné většiny zamilujete, anebo je budete nesnášet. Hlavně budete svým favoritům držet pěsti.

Navíc má Rick tu vlastnost, že do svých vyprávění vkládá vtipné linky nenápadně a zcela automaticky. Ať už je to chudák gryffin Pošuk, který je z lidí tak nervózní, že je pro jistotu žere, anebo malá holčička, co se chválí tím, že bací hada a bude po něm, načež svou kresbu dokáže oživit, takže máte co dělat, aby vás její podoba hada nezabila. Takovou nenucenost v jeho knihách zbožňuju a vždycky mě dokáže překvapit.

Zatímco Percyho si užijí jak děti, tak dospívající, Kronika Cartera Kanea je spíše mířená na děti, než na dospívající. Přece jenom hlavními hrdiny jsou zde sourozenci, kteří sice potřebují pomoc dospělých, ale spíše celá tíha proroctví leží na jejich bedrech. Děti se do jejich dobrodružství dokážou úžasně vžít, až tak moc, že jim může být líto, že něco podobného nezažívají sami. To ale neznamená, že si sérii neužijí i dospívající – a dospělí. Známe Ricka, ten to prostě umí.

I když to podle posledních stránek vypadá, že v příběhu sourozenců autor ještě neřekl úplně poslední slovo, jde zatím o ukončenou trilogii. Líbí se mi, že se Riordan nebojí experimentovat, a přestože jeho příběhy sledují podobnou linku zápletky, dokážou být unikátní. Dávám tak poslednímu dílu zasloužené 4 hvězdičky a jsem zvědavá, jestli se někdy dočkáme dalších knih.

Rozhodující bitvu si můžete objednat na stránce nakladatelství FRAGMENT.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství FRAGMENT za poskytnutý recenzní výtisk této knihy.