RC review: Legenda

Legenda_bookAutor: Marie Lu
České datum vydání: 4.3.2013
Knižní série: Legenda (Legend)
Žánr: young adutl, dystopie, armáda
Nakladatel: CooBoo

Day je nejhledanějším zločincem Republiky. Nemá problém ukrást i to, co je sebehlídanější a ošálí i ty nejchytřejší z nejchytřejších. Proto je také trnem v oku všem výše postaveným. Ti se jej snaží zastavit, ale problémem je, že nikdo pořádně neví, jak vlastně vypadá.

Jeho hlavní starostí je ovšem jeho rodina. Tu se snaží alespoň zpovzdálí podporovat a udržovat je v “uctivé” vzdálenosti od šířícího se morového viru. Jenže ne všechno jde vždycky tak, jak by chtěl.

June žije od smrti svých rodičů jen se svým bratrem. Ten ji v podstatě vychoval a i když občasně nesouhlasí s jejím chováním, pořád je tu pro ni. June je totiž jediný člověk, který kdy v armádním testu získal plný počet bodů a je tak nejcenějším budoucím vojákem Republiky. A proto o ni musí být pečováno. Její svět se ale zhroutí jako domeček z karet v okamžiku, kdy je její bratr na jedné z hlídek zavražděn. A je to právě June, kdo se ujme vyšetřování jeho vraždy. Hlavním podezřelým je Day.

Překvapivý úspěch

Marie Lu se narodila v roce 1984 a říká, že má slabost pro dystopické knihy. Není tedy divu, že se sama rozhodla jednu napsat. Má ráda jídlo, stíhačky, odpolední čaj, veselé lidi, elektroniku, jasné barvy, vánoční světla, animaci, kreslení a náčrty, psíky, videohry a spoustu dalších věcí. V roce 1989 se s rodiči přestěhovala z Pekingu do Spojených států, kde také navštěvovala University of Southern California.

V minulosti bývala animátorkou při tvorbě videoher. Můžete se například podívat na její profil na oblíbené umělecké komunitě deviantART, ke svým knihám kreslí také velice povedené obrázky, dokonce existuje i hra. Nápad na dystopickou sérii má už od svých patnácti let, ale podnět k psaní příběhu jí v roce 2009 dalo až sledování filmového zpracování Bídníků. Začala totiž více přemýšlet nad osudem Javerta, myšlenka pak navázala na myšlenku a tak vznikl první koncept celé knihy. V současné době bydlí s přítelem v Pasadeně.

Ačkoliv si CooBoo dává na svých českých překladech záležet, u této knihy jsem v první polovině narážela na podivný slovosled a v té druhé tu a tam na nějaké to chybějící slůvko či přepis. Nic to ovšem nemění na tom, že byla kniha celkově přeložena velmi dobře a že nedošlo k počešťování jmen hlavních hrdinů. Těžko bychom Dayovi říkali Den a June zase Červen. Ano, souhlasím, někdy je ta angličtina hodně praštěná. Jen si představte, že by někdo u nás dítě pojmenoval Jablko… no Apple nezní zase tak příšerně. Ach ten češtin.

Tuhle knihu jsem před časem četla v originále. Když jsem se dozvěděla, že se knihy dočkáme i v češtině, byla jsem ráda. Zprvu jsem k ní přistupovala spíše bez očekávání, abych později nebyla zklamaná, což se ukázalo jako dobrý tah. Průběžně se nám střídají pohledy obou hlavních postav, které sice na první pohled čtenáři můžou připadat trochu ploché, ale postupem času se ukáže, že všechno má své důvody.

V první řadě je nutno pochopit, že oba hlavní hrdinové jsou výjimeční. Proto se na svět dívají jinak, všímají si detailů, co nám obyčejným smrtelníkům uniknou, a jediným pohledem na člověka dokážou vyčíst, co je nejspíš zač. Neustále jim to v hlavách šrotuje a kalkulují každý další krok. Pravda, ne vše je naprosto dokonalé, ale to vám při četbě nebude ani trochu vadit. Oblíbila jsem si jak Daye, tak i June, a spolu s nimi jsem odkrývala jednu stopu za druhou. Pořádný armádní dril byl jeno pomyslnou třešničkou na dortu.

Legenda je z těch knih, co si vás pozvolnu získávají. Vše je v ní správně vyváženo, není nouze o překvapivé zvraty, zradu, hromadu tajemství a nebezpečí na každém kroku. O pozadí vzniku Republiky a její válce s Koloniemi se toho sice příliš nedozvíte, ale to je účelem. Přece jenom se první díl točí okolo hlavních hrdinů a ti mají co dělat, aby přežili. Na další věci jim nezbývá čas. Od toho tu je pokračování.

Autorka se nebojí hrdinům házet pod nohy jeden klacek za druhým a se zájmem sledovat, jak vysoko dokážou vyskočit, aby dosáhli svého. Příběh krásně plyne bez větších zádrhelů a vy tak častokrát se zatajeným dechem čekáte, co se bude dít dál a jak se z téhle šlamastyky vůbec můžou dostat. Knize dávám zasloužených 5 hvězdiček a těším se na pokračování. CBS Films momentálně pracuje na produkci filmové podoby. Sama autorka se nechala slyšet, že by neměla nic proti animovanému seriálu nebo filmu.

Legendu si můžete objednat na stránce nakladatelství CooBoo.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutou ARC této knihy.

1. E_V_E napsal: