RC review: Dotkni se temnoty

Autor: Karen Chance
České datum vydání: 12.9.2012
Knižní série: Cassandra Palmer
Žánr: urban fantasy, paranormálno, magie, upíři, dlaci, duchové

Česká anotace: Cassandra Palmerová dokáže vidět budoucnost a komunikovat s duchy — což je vlastnost, díky níž po ní touží mrtví i nemrtví. Duchové mrtvých obvykle nebezpeční nejsou; ti si jenom rádi povídají… pořád.

Zato nemrtví, to je jiná kapitola.

Stejně jako každá jiná rozumná dívka se i Cassie snaží upírům vyhýbat. Když však krvežíznivý mafioso, od něhož před třemi lety utekla, Cassii znovu našel a jde mu jen o pomstu, musí o pomoc požádat Senát upírů.

Nemrtví senátoři jí však nechtějí pomoci zadarmo – a tak Cassie musí spolupracovat s jedním z jejich nejmocnějších členů, nebezpečně svůdným upírským mistrem — a cena, kterou požaduje, může být vyšší, než jakou je Cassie ochotna zaplatit…

Magie trochu jinak

Karen Chance žila ve Francii, Spojeném království a v Hongkongu, ale vždycky se vrátila do Ameriky. Momentálně žije v Orlandu na Floridě, v domově imaginace, což hodně vysvětluje. Od roku 2008 se psaní věnuje naplno, dříve byla učitelkou historie, což se jí docela hodí při psaní Cassiných dobrodružství. Miluje Las Vegas, kam také často situuje své knihy.

Na kontě už má celou řádku knih, které spolu utvářejí jeden celý svět. Styčným bodem je série o Cassie Palmer. Té předchází několik knih a současně s ní probíhá děj série o Dorině Basarab. Její knihy mají velice dobře propracované světy a žádná z postav či nadpřirozených bytostí tam není jen tak do počtu.

Cassandra Palmer neměla nikdy na růžích ustláno. O svýh rodičích toho moc neví a během dospívání zažila takové věci, o jakých se nikomu ani nesnilo. Ani v těch nejhorších nočních můrách. Cassie má totiž zvláštní schopnost tak trochu vidět do budoucnosti. Což se velice hodilo jednomu starému upírovi, který se rozhodl rozšířit si své bohatství ve stylu pravého gangstera. Jen s tím rozdílem, že jeho praktiky jsou mnohem surovější a smrtelnější – v neposlední řadě také krvavější. Jenže Cassie se od něj podařilo utéct a docela dlouho se skrývat. Teď jí poslal její vlastní nekrolog, aby ji upozornil na to, že si svou investici hodlá vzít zpět.

Cassie ví, že je jen otázka času, než si pro ni nějaký Tonyho upír přijde a buď jí prožene hlavou kulku, anebo ji k němu odtáhne zpátky. A toho už má dost. Udělá ovšem tu chybu, že nejdřív zajde varovat svého spolubydlícího a kamaráda Tomase. V té chvíli se dostane do tak šíleného víru událostí, že jí z toho jde hlava kolem. Netuší, kdo je přítel a kdo ji chce jen využít pro své vlastní plány. Hlavně se později dozví, že v sázce je toho mnohem víc, než by si představovala.

Abych pravdu řekla, na celé knize mě nejvíc zabíjely ty dlouhé a tolik obsáhlé odstavce. Tohle je kniha, u níž nezajímavé části přeskakovat nemůžete, protože vám autorka kousek po kousku odhaluje svou představu o tom, co se dělo a jak se nadpřirozený svět vlastně vyvíjel. V textu jsem si tuším všimla jen dvou malých chybiček, kdy mi chybělo nějaké slovo, aby věta dávala smysl. Jinak musím říct, že je překlad na jedničku. Máme tu upíry, dlaky, čaroděje, jasnovidky a kdo ví, co nás ještě čeká.

Cassie mi byla sympatická hned od začátku a to hlavně proto, že se nevykreslila jako žádná sexice, nýbrž jako malá baculatá blondýnka, co si od prodavačky v obchodě nechala vnutit nové oblečení, které teď prý letí. Následně nás autorka nechá skočit do zapeklitého děje a ani se při tom nezadýchá. Stejně sympatické mi bylo to, že hlavní hrdinka se ani trošku nepohoršuje nad tím, co se okolo ní děje. V tomhle světě vyrostla a rozhodně se nepošklebuje nad tím, co by nám ostatním smrtelníkům nejspíš dost vadilo. Třeba takové krmení upírů a všudypřítomná nahota a silná sexuální přitažlivost.

Cassie není úplně klasická hrdinka. Celou knihu vlastně nemá nejmenší ponětí o tom, co je a na jednu stranu by nejraději vzala nohy na ramena a pelášila co nejdál to jde, na stranu druhou chce vědět, co se to sakra děje. V některých věcech je až přespříliš naivní, v jiných neuvěřitelné silná a odhodlaná. Na někoho by možná mohla působit až moc úžasně, jindy až moc hloupé. Mně se její šlápnutí vedle líbila. Přece jenom je jí něco okolo dvacítky a když člověk uváží, čím vším si prošla, nemůže se divit. A to nemluvím o všem přitažlivém, co se okolo ní ochomýtá. Přestože není zcela imunní, dokáže si udržet odstup.

Dotkni se temnoty je rozhodně hutnější kniha, která nezaujme hned tak každého. Autorka si vydatně libuje v dlouhých a obsáhlých odstavcích, kdy střídavě skáčete z přítomnosti do minulosti a pak ještě do jiného druhu minulosti či vzpomínek. Je toho hodně a čtenář tak musí pečlivě číst větu za větou a dávat pozor. Ze začátku to může být hodně matoucí, až nepříjemné. Přece jenom takto psaných knih není tolik. Ale když se do všeho konečně dostanete, pochopíte, že máte v rukou jednu z lepších sérií pro dospělé.

Autorka si svůj svět krásně promyslela a vypadá to, že nic neponechala náhodě. Možná budete z toho kvanta informací, které na vás neustále háže, unavení, ale já jsem byla náramně nadšená. Liší se jak svým stylem vyprávění, tak společenskou hierarchií, otevřeně a přirozeně mluví o sexu a je poskládaná z tolika různých věcí, až vám z toho někdy jde hlava kolem. Přitom to funguje. Jen tomu musíte dát šanci. Už dlouho jsem nečetla knihu, u níž jsem musela dávat pozor na úplně všechno, protože se to později ukázalo být klíčovou informací, navíc mám pocit, jako bych sama v tomhle světě žila. Jsem nadšená z toho, že se mi kniha dostala do rukou, proto dávám zasloužené 4 hvězdičky a těším se, až se začtu do pokračování.

Dotkni se temnoty si můžete objednat na stránkách nakladatelství Baronet.

1. E_V_E napsal:

To znie dobre 8) na knižku sa chystám 8)