Filmová recenze: Iron Man

Iron Man byl první z hrdinů, který nám otevřel dveře do megalomanského světa marvelovských komiksů a merchandisingu. Taky je nejoblíbenějším hrdinou vůbec… tedy zatím.

IronMan_posterRežie: Jon Favreau
Scénář: Mark Fergus, Hawk Ostby, Art Marcum, Matt Holloway
Kamera: Matthew Libatique
Hudba: Ramin Djawadi
Hrají: Robert Downey Jr., Terrence Howard, Jeff Bridges, Gwyneth Paltrow, Leslie Bibb, Shaun Toub, Faran Tahir, Clark Gregg, Bill Smitrovich, Paul Bettany, Jon Favreau, Peter Billingsley, Tim Guinee, Will Lyman, Tom Morello, Ahmed Ahmed, Fahim Fazli, Nazanin Boniadi, Stacy Stas, Sahar Bibiyan, Stan Lee, Tim Griffin, Micah Hauptman, Samuel L. Jackson, America Olivo, Ricki Noel Lander, Halla, Jeannine Kaspar, Kevin Foster, Lara Kinnear, Laura Liguori, Mike Cochrane, Jeffrey Ashkin, Crystal Marie Denha, Garret Noël, Marco Khan

Muž se železnou maskou, občanským jménem Tony Stark, se ke své výjimečnosti „poctivě“ propracoval. Uvozovky jsou namístě, Tony se živí jako VIP výrobce a dodavatel technologicky vyspělých zbraní pro americkou armádu a jeho životní filozofii vystihuje věta: Nejlepší zbraní je ta, ze které stačí vystřelit jen jednou.

Na cestě z povedené prezentace nejnovější zbraně hromadného ničení pro armádní špičky ho na horké afgánské půdě unese jistá teroristická skupina. Muž, kterému ležela Amerika u nohou, se tak rázem ocitá v držení lidí, kteří po něm chtějí jediné – aby začal vyrábět zbraně pro ně.

Díky své vynalézavosti, výjimečnému intelektu a schopnosti improvizovat si Tony v zajetí vyrobí „brnění“, které mu pomůže dostat se na svobodu. Tehdy také dostane nápad tenhle improvizovaný kovový oblek ještě výrazně vylepšit. A tak se zrodí Iron Man.

Pamatuju si, jak jsem šla v roce 2008 do kina na prvního hrdinu, o němž jsem nevěděla zhola nic, jen to, co jsem viděla v trailerech. Mám pocit, že se u nás daleko víc protěžovali hrdinové DC než Marvelu. Znala jsem Supermana i Batmana více než nějakého Iron Mana, Thora nebo Kapitána Ameriku. Na druhou stranu jsem díky filmům jako Spiderman a X-Men něco málo o Marvelu věděla, ačkoliv jsem dlouhou dobu netušila, že jde vlastně o jedno velké universum.

Ale jelikož mám takové filmy více než ráda, neváhala jsem a do kina si zašla… a rozhodně jsem nelitovala. Vzpupného ducha Iron Manovi totiž vdechnul sám problematický Robert Downey Jr. , do kterého jsem se platonicky zabouchla už v Ally McBealové. Jsem ráda, že se ze všeho dokázal vyhrabat a přinesl nám svého Iron Mana i poněkud akčnějšího Sherlocka Holmese, protože mě jeho filmy baví.

Náš železný muž má jednoduchou zápletku, která se zalíbí všem, co ujíždějí na technice a rádi by jednou sestrojili nějaký podobný stroj (či stroje) jako Tony Stark. Je to hulvát, je to sukničkář, je to arogantní chlap, co si myslí, že se z něho všichni posadí na zadek… a jeho přerod v netradičního hrdinu má pořádné grády. To všechno ještě doplňuje správňácký kamarád a asistentka, která by si rozhodně zasloužila více pozornosti.

Svého času, když se film vlastně poprvé objevil v kinech a začalo se mluvit o pokračování, jsem na inetrnetu narazila na nějakou českou fanfikci zabývající se právě vztahem pana Starka a slečny Pottsové a řeknu vám, že mě neskutečně bavila. už si nevybavím, kde jsem ji našla a rozhodně jsem ji ani nedočetla, protože jsem na jednotlivé kapitoly čekala až moc dlouho, ale byla skvělá a celý tenhle svět mi náležitě okořenila. No co… jednou fanoušek… pořád fanoušek…

Iron Man je must-see film pro všechny, kteří netuší, že něco jako Marvel universum existuje a nevěděí, kde by správně měli vlastně začít. Nejen, že jde o další akcí nabitou dovuhodinovku s lišáckým hrdinou, ale ještě má výborný rockový hudbení doprovod, který umí navodit tu správnou atmošku… a ještě je to vtipné.

1. Kristina napsal:

Také jsme teď viděli a ohromně jsme se bavili 🙂 Moc dobrý film 🙂