RC review: Kruh

Autor: Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren
České datum vydání: 24.9.2012
Knižní série: Engelsfors
Žánr: magie, čarodějnictví, zvláštní schopnosti
Nakladatel: Fortuna Libri

Česká anotace: Apokalypsa začíná v Bergslagenu.

Engelsfors, město, které buď milujete, nebo nenávidíte. Většina tamních obyvatel ho spíš nenávidí. Právě tam se díky krvavému měsíci sejde v zábavním parku šest dívek, které nemají vůbec nic společného. Netuší, jak se tam dostaly ani co je tam táhlo. Jejich osudy jsou však náhle propojeny. Odpovědí na otázky se jim nedostává, vědí jen, že ať se stane cokoliv, musí stát při sobě a postavit se zlu, které v Engelsforsu přebývá.

Autoři bestselleru

Sara B. Elfgren a Mats Strandberg se poprvé potkali v roce 2008. Sara v té době pracovala jako scénáristka pro filmovou producentskou společnost, Matsovi její práci představila Sařina kamarádka, knižní blogerka Helena Dahlgren, slovo dalo slovo a oba se dohodli, že spolu zapracují nad filmovým scénářem. Při nahazování nápadů pro film se zapovídali a probírali spíše seriály jako Twin Peaks, Buffy, přemožitelka upírů a Veronica Mars, než aby regulérně pracovali.

Později jim došlo, že by společně mohli zkusit napsat knihu, a tak v létě roku 2009 započali práci na trilogii Engelsfors. Do podzimu měli první náčrty příběhu, některé kapitoly a cíl napsat tři hrubé knihy. Skutečné psaní začalo až v roce 2010 a o rok později byl dopsán a vydán první díl. Kniha se setkala s obrovským úspěchem u čtenářů a kritiků, a byla nominovaná na Augustovu cenu za rok 2011 v kategorii knih pro děti a mládež. Kniha byla prodána do více než 20 zemí. V květnu tohoto roku byla dokonce prodána filmová práva a přípravy natáčení jsou v plném proudu.

Vítejte v Engelsforsu! Malém švédském městečku, kde se pořádně nic neděje. Tedy až na to, že se na záchodcích střední školy najde mrtvola kluka, který si nejspíš sám vzal život. Jenže ne všichni si myslí, že šlo o sebevraždu. Škola je mnohem nebezpečnějším místem, než by se zprvu zdálo. Ale to není všechno. Některé studentky začínají v poslední době pociťovat jisté zvláštnosti, jež nejsou zase tak úplně obvyklé. Ovládání lidských myslí, telekineze, oheň, vzduch, voda, země…

Pravdu zjeví až krvavý měsíc a jedno staré proroctví o Vyvolené. Jenže co dělat, když je Vyvolených vlastně mnohem víc? Co když se je někdo snaží systematicky zlikvidovat? Co se stane, když začnete využívat svou moc ke špatným účelům? A jak mají děvčata poznat, kdo je na jejich straně, a kdo se jim snaží jen vlichotit do přízně, přitom sleduje jen své vlastní zájmy? Dokážou zůstat naživu?

Sem tam to překladu či tisku ujede, ale není to nic, co by vás při čtení výrazně rušilo. Autoři svým postavám zvolili neobyčejná, přitom jednoduchá jména, na nichž si jazyk lámat nebudete, což osobně vnímám jako obrovské plus. Nevím jak vy, ale já mám někdy s výslovností švédských jmen i příjmení problém.

Knihu jsem četla vůbec poprvé a dalo mi to docela zabrat. Může za to nejspíš její tloušťka, hutnost textu a přemíra hlavních postav, v nichž máte guláš pomalu dobrou polovinu knihy. A to je už co říct, když uvážíme, že jde o knihu, co má 516 stran. Na příběhu ovšem nepoznáte, že jej psali dva lidé, protože všechno jede naprosto stejným, místy docela nudným, stylem. Bohužel se musím přiznat k tomu, že mi ani jedna z postav nebyla dostatečně sympatická, abych se do ní dokázala vžít, což je docela problém. Obzvlášť u takhle hrubé knihy.

Častokrát mi přišlo, že si jsou některé postavy až přespříliš podobné, takže jsem ztrácela přehled o tom, v čí kůži se momentálně jako čtenář nacházím a čí osud sleduju. Abych pravdu řekla, žádná z hlavních postav nebyla vyloženě kladná, každá měla své mouchy, jen u některých byly ty mouchy větší, u jiných menší. Vysvětlení celého zákulisí proroctví bylo mírně úsměvné a krapet děravé, ale věřím, že tento díl byl spíše odrazovým můstkem k závažnosti celé série.

Autoři přinesli netradiční pojetí magického příběhu, který vás buď chytne a nepustí, anebo si jej užijete tak nějak na půl. Velké plus určitě za to, že si se svými postavami velice hezky pohráli, nechali je trpět a ukázali, že ne všechno je v životě tak úplně ideální a že nezáleží na tom, jestli jste nebo nejste součástí něčeho většího, obyčejné osobní problémy si vás stejně najdou. Knize tak alespoň za tohle poslání dávám slušné 3 hvězdičky a jsem zvědavá, co si přichystá další díl.

Kruh si můžete objednat na stránkách nakladatelství Fortuna Libri.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutý recenzní výtisk této knihy.

7 Responses

1. Catty napsal:

Knihu som hodnotila podobne (aj druhý diel), malo to výrazné nedostatky. Ale mne sa tá rôznorodosť postáv veľmi páčila a hoci som si ich spočiatku mýlila, neskôr už som ako-tak vedela rozlíšiť, kedy o kom čítam 🙂 A obľúbila som si Idu, práve tú najväčšiu mrchu 🙂
    Catty recently posted..Elizabeth Gilbertová – Jíst, meditovat, milovatMy Profile

Hej, mě docela i štvalo to, že Ida byla jediná, do čí hlavy jsem v prvním díle neviděla. Nevím, jak je to v pokračování. Ale je mi jasné, že to autoři udělali shcválně.

2. Katie napsal:

Mně se tedy Kruh hrozně líbil a druhý díl ještě víc. A zrovna nudná je slovo, které bych při popisu opravdu nepoužila. 🙂
    Katie recently posted..Červencové tlacháníMy Profile

Sto lidí, sto chutí 🙂 Ale jak jsem napsala i v recenzi, u mě byl problém s tím, že mi ty postavy prostě nebyly sympatické.

3. Infinity napsal:

Tahle kniha už dlooouho čeká na to, až se do ní pustím a já se pořád k tomu nedokážu nějak dostat. Ale po této recenzi vím, že přeci jen si Kruh tu šanci zaslouží a já si ho přečtu. 🙂

4. mayiree napsal:

Docela mě překvapuje vztah počet stran-cena, ale možná to bude i kvalitou obsahu. Četla jsem sice jen několik stran ukázky, ale je vidět, že se do psaní zapojila i scénáristka. To, co by bylo pro scénář filmu nutné, zde vytváří právě ten pocit nepřehlednosti.
    mayiree recently posted..„Co by kdyby…“ #01My Profile

5. Clarush* napsal:

Tahle kniha mě docela zaujala, musím si ji připsat na seznam toho, co chci přečíst 😀