RC review: Holka a ne ledajaká

Autor: Lena Dunham
Žánr: autobiografie, humor, ze života, feminismus
Nakladatel: NOXI

Otevřená, šokující, neuvěřitelná, ale pravdivá. Taková je knížka Leny Dunham – Holka, a ne ledajaká (Not That Kind Of a Girl), na kterou čeká celý svět. Debut z pera režisérky, scénáristky, producentky, herečky, ale hlavně hvězdy HBO seriálu Girls přichází, aby zanechal všechny čtenáře s otevřenou pusou.

Za svoji práci byla nominovaná na několik cen EMMY a získala dva Zlaté glóby. Teď však přichází jako spisovatelka, která odhaluje své nejhlubší nitro, jak fyzické, tak i psychické. Její styl je přímý, ostrý, vtipný a sarkastický. S humorem sobě vlastním se zpovídá z těch nejtrapnějších i nejdůležitějších okamžiků svého života.

Silné scény, které nikoho nenechají chladným; zážitky, které by člověk neprozradil ani nejlepšímu příteli Lena Dunham otevřeně a sebekriticky nabízí na zlatém podnose. Vztahy, sex, drogy, rodina, problémy, úspěch, váha, vzlety a pády, takový je život Leny Dunham a ona z něho čerpá to nejlepší pro své umělecké aktivity i pro knihu Holka, a ne ledajaká (Not That Kind Of a Girl). Random House za ní zaplatil 3,7 milionů dolarů. V roce 2015 vychází ve 23 zemích světa.

Holka a ne ledajaká je autobiografickým portrétem americké herečky, scénáristky, režisérky a producentky úspěšného seriálu televizní stanice HBO, Girls. Získala uznání kritiků, její počin byl dvakrát nominován na cenu Emmy a obdržela dva Zlaté glóby.

Nic z toho by ale nebylo, kdyby její život nebyl plný karambolů, vzletů, pádů, naprostých šíleností a podivných myšlenek i názorů. Lena Dunham je totiž neuvěřitelně komplikovaná osoba, která se nebojí otevřeně říct, co všechno ji dovedlo až do stádia, kdy jí například taková intimní záležitost, jakou je svlékání se před kamerou a natáčení lechtivých scén, nedělá žádný velký problém a bere ji už jako běžnou součást své práce. Přece jenom dělá to, co po ní chce šéfová… a tou je ona sama.

V poslední době se na nás ze všech stran valí jeden velký pojem: feminismus. Má tolik podob a tolik významů, že jen málokdo doopravdy dokáže říct, že mu rozumí. I Dunham na něj má svůj názor…

Kniha je rozdělena do pěti částí, v nichž se autorka věnuje lásce a sexu, svému tělu a přístupu k jídlu, různým druhům přátelství, barvitým pracovním zkušenostem i psychickým problémům, fóbiím a pravidelným návštěvám různých terapií a sezení. O všem se baví zcela otevřeně, často spíše vulgárněji a nebojí se na sebe prozradit i ty nejtrapnější zážitky. Nutno podotknout, že notná většina událostí může některé slabší jedince mírně vyděsit.

Do četby by se tedy měl pustit spíše čtenář knihami a životními příběhy znatelně ošlehaný, neboť svéráznost vypravěčky dává znát, že jde o osobu, která v životě snad zažila už téměř všechno a rozházet ji dokáže jen máloco. Což se ostatně dozvíte v samotné knize. Některé životní pády jsou rozpitvány natolik, že jsem osobně dostala šílenou chuť autorku více poznat a jsem rozhodnutá se na její oceňovaný seriál vrhnout co možná nejdříve. Mám pocit, že litovat určitě nebudu.

Tato kontroverzní kniha ve vás totiž zanechá hluboký dojem a možná taky krapet zděšení až zhnusení. Je v ní plno popkulturních odkazů, citátů z knih, které napsaly převážně ženy, dlouhých hovorů o vagině, sexuálních experimentech a vlastním sebeobjevování, stejně jako o homosexualitě, uměleckém založení rodičů, partnerských vztazích… prostě o životě takovém, jaký doopravdy je. Ačkoliv ne všechny ženy jej musí nutně mít až takhle divoký. Knize dávám 4 hvězdičky.

Holka a ne ledajaká si můžete objednat na stránkách internetového nakladatelství NOXI.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství NOXI za poskytnutý recenzní výtisk.