RC review: Boj o trůn

Autor: Amanda Hocking
České datum vydání: 21.3.2013
Knižní série: Svět Tryllů
Díl: třetí
Žánr: fantasy, víly, zvláštní schopnosti
Nakladatel: Fortuna Libri

Česká anotace: Wendy Everlyová čelí nepříjemné volbě. Trylly může zachránit před nemilosrdnými nepřáteli jen tím, že se sama obětuje. Pokud se nevzdá Vittře, její lid se ocitne v brutální válce s neporazitelným nepřítelem. Ale jak by Wendy mohla opustit přátele, i když je to jediná možná cesta k jejich záchraně?

V sázce je všechno, protože království není to jediné, co by mohla ztratit. Poté, co se zamilovala do Finna i Lokiho, se musí rozhodnout, koho bude milovat navždy. Nakonec zjistí, který z nich dvou je ten pravý. Není však jisté, že se naplnění své lásky dožijí.

Všechno směřovalo k tomuto momentu. Má v rukou budoucnost celého svého světa. Je připravená za něj bojovat?

Trolové trochu jinak

Amanda Hocking přišla v době, kdy literatuře pro dospívající dívky kralovali třpytící se upíří a chlupatí vlkodlaci, s něčím, co bylo nové. Nebála se ze svých postav udělat troly, ovšem v podobě, jaké je neznáme. Její Tryllové jsou lidem podobní, ačkoliv místo klasických jídel dávají přednost zelenější a výrazně zdravější stravě a výrazným bonusem jsou také zvláštní schopnosti, které si bohužel na svých nositelích vybírají svou daň.

Tihle trolové nejsou ty hrůzu nahánějící bytosti, kterým byste se raději vyhnuli tím největším obloukem. Pravda, skřetům bychom se raději vyhnuli všichni, ale autorčini Tryllové si v srdcích čtenářů našli své místo. Také proto se série stala na Amazonu tolik oblíbenou, že se jí prodalo na milion kopií. Od té chvíle autorčina hvězda zářila výrazněji. V současné době má tak na kontě další série jako Watersong, The Hollows, či My Blood Approves a čtenáři se těší, s čím další přijde.

Wendy se už smířila s tím, že není tak úplně obyčejná. I když ji nijak netěší představa dohodnutého sňatku pro potřeby říše, není jiného východiska. Víc než svatba ji ovšem trápí neustálá hrozba útoků Vitrry, jejíž král se nezastaví před ničím, dokud Trylly nepokoří. O to horší je vědomí, že oním tyranským králem je její vlastní otec.

Je tak na Wendy, aby vymyslela, jak z téhle lapálie ven tak, aby byly ušetřeny životy jejích lidí. Jenže jak porazit někoho, kdo nemůže zemřít a libuje si v ubližování druhým? Přimíchejte do toho ještě notnou dávku zmatených citů, kdy Wendy neví, jestli se už přes Finna přenesla, a co pro ni vlastně znamená Loki. Konečné rozhodnutí nebude nijak jednoduché.

Abych pravdu řekla, český překlad mě nadmíru překvapil – a to ne v dobrém slova smyslu. Nevzpomínám si, že bych v předchozích dvou dílech narazila na tolik překlepů a přepisů. Tady jich bylo až moc. A místo toho, bych si užívala příběh, jsem se smála chybám. Jen uznejte, říct o někom, že pro něj máte slanost, místo slabosti, už o něčem svědčí. Nehledě na to, že postavy docela rády měnily pohlaví. To taky nedokáže hned tak někdo.

Od posledního dílu trilogie jsem nic převratného nečekala. Po prvních dvou knihách jsem si už tak nějak zvykla na to, že ačkoliv se autorka snaží neustále přicházet s nějakými zvláštními zvraty, působí to na mě, jako by se nic nedělo. Čtenáři určitě nepomáhá i přehršel různých postav, v kterých je poměrně lehké se ztratit. Smutné je i to, že ačkoliv se v příběhu pohybuje několik dospělých, všechno musí řešit spíše dospívající, protože žádný z dospělých Tryllů nemá dost odvahy na to, aby se krutému králi Vittry postavil. Ale to už tak v těch young adult knihách bývá.

Za celou sérii jsem si k žádnému z hrdinů nedokázala vybudovat nějaký hlubší vztah. Wendy mi po většinu času lezla na nervy, Finn si mě taky moc nezískal a Lokiho tam bylo žalostně málo. Rozhodně ho tam mohlo být víc, přestože pro autorku fungoval spíše jako Wendin zamilovaný blázen, který pro ni udělá první poslední a ona to ani pořádně nedokáže ocenit, dokud není pozdě.

Boj o trůn je důstojným zakončením netradiční vílí/trolí série, která se bude určitě zamlouvat spíše mladším čtenářům, či čtenářům ne tolik zběhlým v podobném žánru. Autorka ani v třetím díle nepřichází s žádným velkým haló a nechává svůj příběh tak nějak plynout.

A možná je to dobře, těžko si teď můžeme začít stěžovat na to, že má kniha několik logických děr a samotné poražení krále na konci vypadá jako výsměch. I třetí díl tak ode mě dostává 3 hvězdičky. Jsem zvědavá, jaké jsou autorčiny další série. Přece jenom tuto napsala na začátku své kariéry a je docela možné, že se už více vypsala.

Boj o trůn si můžete objednat na stránkách nakladatelství Fortuna Libri.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutý recenzní výtisk této knihy.

1. Maťa napsal: