RC review: Znamení Athény

ZnameniAtheny_bookAutor: Rick Riordan
České datum vydání: 18.3.2013
Knižní série: Bohové Olympu
Díl: třetí
Žánr: young adult, fantasy, mytologie, magie, bohové, zvláštní schopnosti
Nakladatel: FRAGMENT

Po dlouhých měsících se Annabeth a Percy opět setkají. Jenže ne na dlouho. Mírová jednání dosti brzy ztroskotají díky nečekanému útoku ze strany Arga II. Hlavní hrdinové tak mají co dělat, aby se z nepřátelského území Nového Říma honem rychle vypakovali a společně v sedmi se vydali hledat řešení nemilé situace.

Stalo se to, co si přáli ze všeho nejmíň. Podařilo se jim nejspíš rozpoutat válku mezi Řeckem a Římem. A jak už se z minulosti ví, když se do toho tyhle dvě silné strany polobohů pustily, mělo to katastrofální následky pro celý svět. Naši hrdinové teď musí společnými silami dorazit do oblasti Středozemí a původního Říma, aby získali to, co Athéně kdysi bylo ukradeno. Jenže tato oblast je pro polobohy vysoce nebezpečná… o čemž se přesvědčí na vlastní kůži nespočetněkrát.

Bájní hrdinové

Někdy si říkám, jak to jenom ten Rick Riordan dokáže. Do svých příběhů vkládá nejen mýtické postavy a legendy, ale vše zvládne propojit i s nynějšími popkulturními odkazy tak, že vše vypadá naprosto přirozeně a nijak vás to při čtení neruší. Jeho příběhy mají spád, plno překvapivých zvratů a svým hrdinům rozhodně nedává nic zadarmo. Přitom vás dokáže pobavit i těmi nejmenšími věcmi. Tohle je kumšt.

Všechny jeho postavy mám ráda a ačkoliv to tak nevypadá, žádná z nich není vyloženě a stoprocentně kladná – a to i když jsou to naši hrdinové, co stojí na straně dobra. Každý z nich si s sebou nese nějaké to trápení, o němž se dozvídáme postupně, a každý z nich je na své cestě neustále testován. Jeho hrdinové dávají pojmu hrdina další rozměr a to se mi líbí.

Český překlad série mám ráda. Pravda, v prvních dílech mi chvíli trvalo, než jsem se s ním sžila, ale teď už mi to nečiní žádný problém. Možná je to i tím, že samotné postavy dospěly a spolu s nimi dospěl i způsob vyprávění, přestože v sobě stále má něco hravého. Tu a tam jsem v textu ovšem narazila na chybky, kdy například došlo k záměně jmen, takže to nedávalo smysl, či se objevily menší chybičky. Ale nic vážného.

Percy a celá jeho parta přátel i nepřátel se za poměrně krátkou dobu stali neoddělitelnou součástí mého života. Při čtení knih se častokrát přistihnu, že jim jejich dobrodružství i závidím, přestože je mi jasné, že bych byla velice nerada, kdyby mi šlo tak často o život. Ale řekněte sami, kdo by nechtěl ovládat vodu, oheň, vítr, stroje, mrtvé a tak dále? Samozřejmě všechno má svou stinnou stránku, na to Rick při svých knihách nezapomíná. Ale i přesto, mít po ruce (anebo přímo v ruce) nějaký ten ohýnek by nebylo k zahození.

O tomto dílu jsem už dopředu věděla, že bude zlomový pro vývoj příběhu, možná jsem se na něj měla více připravit. Jenže na Ricka se dost dobře připravit nejde. Když už si myslíte, že jste jej prokoukli, ukáže vám, že je všechno jinak. I tady mi několikrát vzal vítr z plachet a já tajila dech nad tím, co se bude dít dál. Až po dočtení jsem si uvědomila, že vlastně celou knihu sledujeme z pohledů hrdinů z řecké strany. Zajímalo by mě, jestli se v tom čtvrtém budeme na vše dívat z pohledu Římanů. Rozhodně by to bylo zajímavé.

Myslím, že už moji posedlost celou touto sérií velice dobře znáte. Přirostla mi k srdci a na každý další díl se neskutečně těším. Tak trochu mi to připomíná to těšení se na další díl Harryho Pottera, ačkoliv teď jsem o poznání starší a navíc se nedostávám zase do takové rauše, protože přece jenom jsou to pořád knihy určené dětem. To nic nemění na tom, že se na nich dokážou vyřádit i dospělí. Já řádím pořád. A ráda.

Rick opět ukázal, že umí. Umí vyprávět, umí se vžít do dětí a dospívajících, kteří baží po nějakém tom dobrodružství a hlavně umí využít všech svých znalostí, čímž dokáže pospojovat jeden z nejlepších moderních knižních příběhů jaký jsem kdy četla. V jeho případě nemohu šetřit superlativy a po tom šíleném konci se modlím, aby ten čtvrtý díl přišel mnohem dřív. Už aby tu byl. Knize tak dávám zasloužených 5 hvězdiček a odpočítávám dny do pokračování.

Znamení Athény si můžete objednat na stránce nakladatelství FRAGMENT.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství FRAGMENT za poskytnutý recenzní výtisk této knihy.

1. Katie napsal: