RC review: Soužení

Autor: Maggie Stiefvater
České datum vydání: 29.8.2012
Knižní série: Knihy Faerie
Žánr: fantasy, víly
Nakladatel: Motto

Česká anotace: Na elitní hudební konzervatoři Thornking-Ash se učí všechno možné, ale hra na dudy rozhodně ne. Přesto sem přichází James Morgan, nejtalentovanější dudák široko daleko, aniž sám ví, co tu pohledává.

Jeho nejlepší kamarádka a tajná láska Deirdre, s níž se sem přihlásil, se přes léto zamilovala do jiného a oba je vtáhla do světa temných pohádek, kde málem přišli o život. Jamesovi zůstala jizva na hlavě, zlomené srdce a nevymáchaná pusa, jež přivádí učitele k šílenství.

Jenže ani tady na Thornking-Ash se před krutými kouzly neschovají, a tentokrát je to James, komu jednou zčistajasna nastoupí do auta víla a změní jeho život k nepoznání. Přinese mu Nuala jen další bolest, nebo mu splní nejtajnější přání?

Dudáci hrajou prim

O Maggie Stiefvater je známo, že často a ráda hraje na dudy. Pro své fanoušky dokonce tu a tam natočí nějaké to video, které nahraje na YouTube, někdy dokonce své dudy vezme i na besedy s fanoušky. Zvládá také hru na harfu, klavír a flétnu. Ráda kreslí a něco tvoří.

Do paměti čtenářů se více zapsala svou knižní sérií Vlci z Mercy Falls. Nyní se pracuje na scénáři a vypadá to, že se filmové podoby nejspíš dočkáme v příštím roce. Maggie žije se svým mužem, dvěma dětmi, dvěma neurotickými psy a jednou nepříčetnou kočkou ve Virginii. Kromě vlků a víl, má také na kontě knihy jako The Scorpio Races či novou sérii Raven Cycle.

Od událostí prvního dílu uběhl nějaký ten čas a James i Deirdre začali studovat na konzervatoři Thornking-Ash, kde by se měli zdokonalovat ve hře na své hudební nástroje a být v bezpečí před vílími stvořeními, která by jejich um ráda získala pro sebe. Jenže od chvíle, co se přestěhovali, se moc nestýkají a tak si každý žije svým životem. Nutno podotknout, že ani jeden není zrovna šťastný.

Dee se snaží vyrovnat s tím, že už Lukea dlouho neviděla a James zase s neopětovanou láskou. Netuší, jak mu život zamotá kartami, když se najednou objeví Nuala a dává mu více než jasně najevo, že o něj stojí. Čistě ze zištných důvodů. Potřebuje totiž jeho nadání, aby mohla žít. Jenže nic není takové, jak to zprvu vypadá a i když James jejím půvabům odolává, něco se mezi nimi začne měnit…

Český překlad můžu jenom vychválit, protože jsem tentokrát nečetla o „krasavičce“. Nenarazila jsem na nic, co by mě nějak výrazně trklo do očí, nebo by mi nesedělo. Obzvlášť se mi líbil překlad popisu toho, jak to vlastně funguje, když někdo hraje na dudy. Několikrát jsem hru samozřejmě viděla, ale vždycky mě zajímalo, z jakých částí se takové dudy skládají. Nejspíš by to nebylo nic pro mě, ale i tak by to mohlo být zajímavé. Líbila se mi také část o hraní na klavír. Přece jenom jsem na něj kdysi hrávala a člověk tak nějak cítí nostalgii pokaždé, když se v nějakém příběhu objeví.

Ačkoliv jsem byla z prvního dílu mírně rozpačitá, druhý se mi četl o poznání lépe. James mi byl daleko sympatičtější než Dee a i když nedělal vždycky všechno správně, byla jsem zvědavá, jak to s ním nakonec dopadne. V předešlém díle jsme se toho o něm moc nedozvěděli, proto mi připadal podivný, kdežto v pokračování mě několikrát opravdu pobavil a já se od srdce zasmála. Nejspíš to v něm dělá ta jeho dudácká část.

Zatímco vztah Dee a Lukea byl zvláštní, vztah Jamese a Nualy byl prostě pěkný a hořkosladký. On už od začátku ví, co je ona zač, a ona se jej sice snaží zlákat, ale pak to začne mít úplně jiné obrátky. Jejich vzájemné interakce byly zajímavé a srdcebolné. Držela jsem jim palce, a proto mě vždycky naštavlo, když se najednou objevila Dee a všechno pokazila. Ne, té jsem vážně nefandila.

Druhý vílí díl je o poznání lepší. Styl vyprávění je sice stále tak trochu poetický a jiný, než v jiných knihách pro dospívající, přesto působí reálněji a hlavně se nad některými částmi příběhu nebudete pozastavovat. Knize nechybí jak určitá dramatičnost, tak pořádá dávka suchého humoru. Někdy si myslíte, že víte, co si na vás autorka přichystala, ale vzápětí vám vezme vítr z plachet a pěkně vám zamotá hlavu.

Vílí svět je popsán mnohem lépe, jako by si sama Maggie uvědomila, že v prvním díle nechala až příliš mnoho otazníků. I když se o něm dozvídáme jen po kousíčcích, protože James je pořád jen člověk a o vílách toho příliš neví. Jen je mu jasné, že by se o dnich měl držet dál. To Nuala toho odkrývá víc, ale se svou pozicí vílího outsidera nám spíše ukazuje jiná zákoutí. Kniha měla spád, byla zábavná i tajemná, dávám jí proto 4 hvězdičky a jsem zvědavá na třetí díl. Ten se totiž autorka rozhodla napsat a vydat v roce 2014. Fanoušci se jen domýšlejí, o kom kniha bude, protože autorka toho moc neprozradila. Necháme se překvapit.

Soužení si můžete objednat na stránce nakladatelství Motto.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství Motto za poskytnutý recenzní výtisk této knihy.

1. E_V_E napsal: