RC review: Skleněný trůn

SklenenyTrun_bookAutor: Sarah J. Maas
České datum vydání: 31.8.2015
Knižní série: Skleněný trůn (Throne of Glass)
Žánr: young adult, fantasy, magie, zvláštní schopnosti
Věková hranice: 15+
Nakladatel: CooBoo

Nikdo by ve ztrhané tváři a pohublém těle nepoznal Celaenu Sardothien, mezi lidmi spíše známou pod obávanou přezdívkou Adarlanský zabiják. Rok v pracovním táboře solných dolů Endovieru se možná podepsal na jejím zjevu, ale její duch zůstal stále silný. Když se jednoho dne ocitne tváří v tvář korunnímu princi Dorianovi, netuší, že se jí otevírají dvířka možné budoucnosti, v níž bude konečně svobodná a bez závazků

Nejdřív ovšem musí kývnout na princovu nabídku reprezentovat jej v nebezpečném královském turnaji, v němž proti sobě stane 24 šampionů, nejlepších vojáků, zlodějů a vrahů z celé země. Vyhrát může jen jeden z nich. Jen jeden se stane královým bojovníkem a bude za něj dělat špinavou práci. Pro Celaenu by to znamenalo jen čtyři roky práce pro člověka, který ji poslal na smrt a kterého z duše nenávidí. Pak by byla volná. Nemá tedy jinou možnost, než nabídku přijmout, opět načerpat síly a klání vyhrát.

Pomocníkem a zároveň jejím neúnavným hrozivým stínem jí má být velitel královských stráží, Chaol, který se nijak netají tím, že o ní nesmýšlí nijak v dobrém. Nedává jí příliš volného prostoru a během tréninků jí dává pěkně zabrat. Což je přesně to, co Celaena potřebuje, aby se dostala zpátky do své původní formy.

Nikdo z nich ale nepočítal s tím, že během turnaje začne někdo postupně vraždit šampiony, na hradě se objeví princezna Nehemia, co se nijak netají svou podporou odboje, nemluvě o pletichaření a politikaření královského dvora. A když se do všeho zamíchá ještě před lety zakázaná a tvrdě potlačená magie, je rozhodně o zábavu postaráno…

Prvotina bestsellerem

Sarah J. Maas přišla v roce 2012 s fantasy laděnou young adult knihou s lehkou příměsí romance, která se záhy stala bestsellerem New York Times i USA Today a byla přeložena do 23 světových jazyků. První střípky ohlášené šestidílné série začala autorka psát už v šestnácti letech, kdy začala uvažovat nad tím, že by se chtěla psaním živit. V roce 2008 tak získala titul v tvůrčím psaním na Hamilton College. V současné chvíli žije se svým manželem v New Yorku.

Jelikož jsem měla k dispozici nejspíš předfinální verzi knihy, doufám, že se v konečné verzi všechny gramatické a překladové chyby vychytaly, protože se přiznám, že mi občasné překlepy a chyby při čtení vadily. Obzvlášť nesnáším, když se pletou mužské a ženské rody či jejich dialogy.

Série mi padla do oka už v roce 2012, kdy se začala objevovat na zahraničních blozích a kdejaký bloger ji vynášel do nebes jako něco, co si rozhodně musíte přečíst. Nějak jsem ale četbu odložila na neurčito, protože mě krapet omráčil plánovaný počet knih série. Přece jenom pokud byla kniha opravdu tak dobrá, jak všichni tvrdili, čekání na další díly by bylo pořádným mučením. Jenže teď, když se kniha dostala v překladu také do našich končin, jsem si řekla, že možná nastal ten pravý čas na to, abych se do ní pustila.

Celaene je rádoby tvrďácká nájemná vražedkyně, co si musí vybojovat svou šanci na svobodný život. Většinu času ovšem čtete o tom, že konečně pořádně jí, obléká si jen ty nejlepší a nejkrásnější šaty, trénuje, aby nabrala sílu, ale štve ji, že musí stát v pozadí a neupozorňovat na sebe, a tak nějak nezávazně proplouvá milostným i nemilosrdným politickým životem. O jejím vražednickém umu se toho hodně namluví, ale jinak spíš skutek utek.

Spíš tak tedy dostanete hromadu pomatených signálů, které nejspíš budují půdu pro pokračování. Princ Dorian si velice rád zaflirtuje, přitom kdovíproč propadne jejímu kouzlu a nějak si nedokáže připustit, že by jejich vztah fungovat moc nemohl, zatímco kapitán hradních stráží, Chaol, je tak tajemný a drsný, že dopředu víte, že to on musí hrát prim, jinak to nebude žádná sranda.

Skleněný trůn není vůbec špatná kniha, ale při jejím čtení jsem měla pocit, že jsem už stejný příběh četla a že na mě působil daleko líp. Řeč je o knize Poison Study od Marii V. Snyder, která v podstatě přinesla vše, co dostanete tady, jen to bylo napínavější, logičtější a reálnější, nehledě na to, že romantická linka byla hotová třešnička na dortu a ne nekonečný milostný trojúhelník.

Výrazným problémem knihy je totiž věk hlavních hrdinů, kterým dost těžko věříte všechny schopnosti a činy, když polovinu času čtete o tom, jak jsou vlastně zmatení z toho, co dělají a co cítí. Hotová telenovela. Dalším problémem knihy je dosti předvídatelný děj. Indicií na vyřešení hlavní zápletky totiž nechává autorka během příběhu nespočet, takže byste museli být naprosto naivní, aby vám nedošlo vo co asi tak gou.

Samozřejmě postupná gradace příběhu vás drží u knihy klidně až do brzkých ranních hodin, kdy vás některá odhalení dokážou pěkně vyšokovat. Proto si i přes mé mírné zklamání kniha rozhodně zaslouží 4 hvězdičky. Předpokládám, že pokračování bude lepší a konečně se příběh rozjede na plné pecky.

Skleněný trůn si můžete objednat na stránkách internetového knihkupectví Neoluxor.

Chtěla bych touto cestou poděkovat Neoluxoru za poskytnutý elektronický recenzní výtisk.

9 Responses

1. Ailes napsal:

Na Skleněný trůn jsem se těšila hlavně kvůli těm nadšeným reakcím zahraničních booktuberů, ale teď si nejsem tolik jistá, jestli to úplně bude stát za to… Možná, že to spraví další díly, na goodreads mají lepší hodnocení, než první. Rozhodně se podívám po Poison Study :).
    Ailes recently posted..Tři kamarádi – Erich Maria Remarque / recenzeMy Profile

Pro mě v tomhle oboru prostě hraje vypravěčský prim Maria V. Snyder, která to prostě zatím umí líp. Uvidíme v dalších dílech.

2. Meghan napsal:

Poison Study jsem sice nečetla (což musím teda napravit), ale Skleněný trůn se mi celkem líbil. Jasně, ten průběh je celkem předvídatelný a milostná linka je trochu zvláštní, ale díky té nadpřirozené zápletce mi děj dobře odsýpal. Celaena se během klání držela dost při zemi, takže se kolem jejího umění dost kecalo, ale to, jak si plánovala útoky ve stylu Kate Daniels a Sherlocka Holmese? To se mi náhodou líbilo 😀 A v příštím díle už určitě dostane příležitost se předvést. Jen ten král mi teda nahání husinu, sakra!

No a právě… musíš si přečíst Poison Study, pak mi určitě dáš zapravdu. Tohle jsem už totiž četla a fakt to v PS bylo daleko lepší a uvěřitelnější. Co se týče jejích plánů útoků, upřímně nic moc, tady autorka docela pokulhávala, ale věřím, že v pokračování to bude lepší.

3. Knihy v srdcich napsal:

Kniha mi má v brzké době dojít, tak jsem zvědavá, jak zapůsobí na mě. Je škoda toho předvidatelného děje, ale aspoň autor dokáže čtenáře udržet u stránek. Krásná recenze 🙂

Za ty roky už mám z podobného žánru dost načteno, takže dokážu docela dobře u některých knih předpovědět, co se bude dít dál a kdo za čím stojí. Tedy hlavně v případech, kdy to autorka několikrát dost jasně naznačuje. Díky za pochvalu recenze 🙂

4. AnetKej napsal:

Knihu jsem četla pár měsíců zpět v originále a teda nic moc. 😀 Milostné trojúhelníky mi lezou zákonitě na nervy v každé knize, princ mi přišel příšerně nesympatický, neustálé narážky na původ Celaeny byly očividně jen příprava na další knihu a detektivní část taky nic extra. Poison study už mám na goodreads na to-read nějakou dobu, ale tak trochu se to tam ztratilo mezi ostatníma, ale asi se do toho pustím :3 😀 🙂
    AnetKej recently posted..Psyové/měňavci 3. – Ledové pohlazeníMy Profile

5. daniela kobzová napsal:

mě má knížka teprve přijít a moc se těším
    a tady je to krasne popsané očem to je
    i já osobně se snažím psát knihy
    tak doufám že jednou si přečtete i tu moji

6. Dorota Doležalová napsal:

Skleněný trůn byl dobrý. Ne skvělý nebo perfektní. Prostě jenom dobrý. Byl to ne moc dobrý začátek něčeho velkolepého. Druhý díl byl mnohem lepší a měl v sobě to, co ST chybělo. Třetí díl mi vyrazil dech a v mém žebříčku se po velikánech jako je Zaklínač umístil na dobrém místě. Jen bych vytkla, že mě Alein pomalu začínala štvát a mnohem víc jsem hltala kapitoly Manon. Dokonce jsem někdy pociťovala nutkání kapitoly hlavní hrdinky přeskakovat