RC review: The Culling

Autor: Steven dos Santos
Oficiální datum vydání: 8.3.2013
Knižní série: The Torch Keeper
Žánr: dystopie, m&m romance
Nakladatel: Flux

Anotace na Goodreads: Koho byste si vybrali?

Lucian „Lucky“ Spark byl vybrán, aby se zúčastnil výcviku pro elitní vojáky totalitní vlády Zřízení. Podle jejich pravidel, pokud rekrut selže v jakékoliv úrovni této násilné vycičující soutěži, jeden člen jeho rodiny budě surově zabit… a rekrut musí sám rozhodnout, kdo to bude.

Pět rekrutů vytvoří v pekelné pustině nestálou alianci, která jim slouží jako výcvikové hřiště. Mezitím se mezi Luckym a rebelem Digory Tychem rozvíjí neporapitelná přitažlivost. Ale pravidla hry jasně říkají, že přežít může jenom jeden. Nejsilnějším rekrutům se dostane poctu, bohatství, moc – nejslabší si zaslouží smrt. Díky tomu, že Cole, jeho malý, čtyřletý bratr, je jeden z jeho „motivátorů“, musí se Lucky vzchopit a sebrat všechny své schopnosti, aby přežil, bez ohledu na to, co ho to bude stát.

Young adult knih s homosexuální tématikou příliš mnoho není. Nebo se o nich tolik nemluví. A to je škoda. Steven dos Santos tak svou sérií přichází na poměrně neobsazený trh a rozhodně má v čem kouzlit. Výborným krokem je už samotná volba mužského páru v dystopickém prostředí.

Lucian Spark se od smrti svých rodičů stará o svého malého bratra. Snaží se na sebe příliš nepoutat pozornost vojáků hlídkujících v ulicích a stará se o to, aby měli oba co dát do úst. Jenže situace je dosti neúprosná a navíc je Lucian v tom správném věku, aby jej mohli vybrat mezi Rekruty. Totalitní vláda, co nastala po Popelavé válce, si říká Zřízení a každý rok vybírá z vhodných dospívajících kandidátů jen ty nejlepší z nejlepších, aby se proti sobě postavili ve Vyřazovacím utkání, z něhož vzejde jenom jeden vítěz. Ten bude poctěn a stane se členem elitních vojáků Zřízení a už nikdy se nebude muset bát, že zemře na mor nebo že si jej někde najdou na ulici.

Jenže Lucky se v prvé řadě chce postarat o bratra. Proto se rozhodne podniknout riskantní krok, aby se dostal ke svému dávnému příteli. Jenže plány mu krapet zhatí Digory Tycho. Jeden z nejlepších studentů, který s Lucianem chodil do stejného ročníku. Nikdy mu ovšem nevěnoval ani jediný pohled, proto je pro Luckyho překvapením, když jej Digory uchrání od pomsty nebezpečné hlídky. Jeho překvapení se ještě prohloubí, když se dozví, co je vlastně Digory zač. Netuší, jak mu tahle malá informace později pořádně zamotá životem.

Lucky se totiž shodou špatných okolností dostane právě mezi pětici nových rekrutů. Má tak v rukou nejen svou budoucnost, ale také životy svých Motivátorů. Aneb dvou nejbližších lidí, o jejichž smrti bue rozhodovat v případě, že ve svých úkolech neuspěje. Jako by toho už tak nebylo málo, soupeřem mu být také Digory. Lucian se modlí, aby měl dostatek štístka a dostal se na vítězný stupínek, i když ví, že to nebude zadarmo.

Celkově je příběh rozdělený na tři části, které sledují Lucianův osud od přežívání ve zničeném Parishi, přes výcvikové centrum až k samotnému Vyřazení. Zatímco první otevírá velice zajímavý příběh, který toho v sobě může hodně skrývat, postupem času čtenáři připadá, jako by už příběh jednou četl. A každému, kdo má za sebou kompletní trilogii Hunger Games, bude jasné, o co autorovi jde. Využil stejného konceptu, na kterém stojí svět Collins, ale uzpůsobil si ho obrazu svému. S tím problémem, že samotný důvod zápletky dost pokulhává. Respektive s odstupem času se zdá být naprosto malicherný a nelogický.

Druhá část jako by se plácala ve vlastní šťávě a zároveň se snažila čtenáře přesvědčit o tom, že všichni jsou jen figurkami šachovnice a musí hru prostě dohrát. Přitom je toho v nich mnohem víc, než je zprvu vidět, o čemž se Lucian přesvědčí na vlastní kůži. Bohužel tu a tam nedává smysl. Třetí část se to vše snaží zachránit a po většinu času se jí to i daří. Vyřazování je rozhodně nejemotivnější a nejakčnější částí celé knihy. Autor nám ukazuje všechny aspekty lidského charakteru a se čtenářem si dokáže pěkně pohrát. Není tak úplně jisté, co se která postava rozhodne na další stránce udělat. A že se toho děje poměrně hodně.

Příběhu nechybí i jistá dávka romance. Pravda, někdy sice hlavní hrdina působí až moc zženštile a příliš naivně, ale ne každý je od začátku tím pravým hrdinou. Někdo musí ke svému hrdinství dospět. Přestože je už od poloviny příběhu docela jasné, jak vše skončí, autor si přichystá pár překvapivých zvratů. Ty tak do druhého dílu otevírají celou škálu možností. Bude zajímavé sledovat, co si pro nás přichystá. První díl si tak zaslouží 3 hvězdičky s příslibem zajímavého pokračování.

The Culling si můžete předobjednat na BookDepository, Amazon, Barnes & Noble, IndieBound.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství Flux a Netgalley za poskytnutou ARC této knihy.

1. Hanulla napsal: