RC review: Když spadne maska

Autor: Samantha Shannon
Originální název: The Mask Falling
Knižní série: Kostičas (The Bone Season)
Díl: čtvrtý
Žánr: fantasy, scifi, dystopie, paranormálno, magie, zvláštní schopnosti, duchové

Paige Mahoneyové se podařilo zničit jádro detektoru Senshield. Jen o vlásek při tom unikla smrti — i díky agentům tajemného Programu Domino, který ji nyní vysílá na misi do Paříže. Kdo však za touto špionážní sítí ve skutečnosti stojí a jakou má motivaci ke svržení scionského režimu, Paige ještě netuší. Okolnosti ji nutí novému spojenci alespoň prozatím důvěřovat.

Se svým refájským společníkem Arcturem Mesarthimem se vydává odhalit tajemství, které ji zavede do spletitého pařížského podzemí i do honosných komnat zámku ve Versailles.

Zatímco Scion pomalu rozšiřuje své hranice a svět se chvěje v jeho stínu, Paige se snaží porozumět svým citům k Arcturovi. Jenže nepřítel stále sílí. V jejich bezprostředním okolí jsou i tací, kteří moc dobře vědí, že revoluce začala díky nim — a mohla by bez nich i rychle skončit…

Když nám byla před osmi lety v českém překladu představena první kniha série, Kostičas, mluvilo se o sérii jako o novém britském hitu, který by mohl být stejně úspěšný jako oblíbený Harry Potter. Bohužel to ale vypadá, že postupem času upadly knihy v zapomnění, přitom nejnovější díl vyšel v originále minulý rok, v českém překladu v dubnu tohoto roku. Pokud jste o knihách doteď neslyšeli, můžu je doporučit všemi deseti, protože tohle je jedna z těch sérií, u níž budete na trní s každým otočením stránky.

Vzhledem k tomu, že knihy nevycházejí rok po sobě, ale mají mezi sebou různě dlouhé časové odmlky, musela jsem si celý příběh osvěžit od samotného začátku. Musím se přiznat, že to byla parádní jízda, u níž jsem nechtěla, aby vůbec skončila. Samantha Shannon má totiž tu nemilou vlastnost ukončovat každou knihu pořádným cliffhangerem. A řeknu vám, že ten čtvrtý mě naprosto odrovnal.

Paige Mahoneyová má rozhodně o zábavu postaráno. Nejen že se neustále dostává do smrtících situací, které by obyčejný člověk nejspíš nepřežil, anebo by prostě neměl takové štěstí. Osud jí už od útlého věku přichystal jednu hrůznou překážkou za druhou. Paige to ale nehodlá vzdát. Ne, dokud neučiní přítrž vládě Refájců a pronásledování vidoucích po celém světě. A že se Scion pěkně činí, hodlá totiž svou diktaturu rozšířit i o dosud vzdorující svobodné státy. A nebyla by to Paige, aby se tomu všemu nerozhodla zabránit. První na seznamu je zničení Druhého Šeolu.

Po boku jí tentokrát jako rovnocenný partner stojí Arctur Mesarthim, který kus po kousku odhaluje svou záhadnou podstatu. Paige si po většinu času stále není jistá, jestli mu může věřit, ale po jeho boku se cítí daleko silnější a hlavně v bezpečí. Jejich pouto je silnější než kdy dřív, ale není všem dnům konec. Na romanci není v této nebezpečné době čas. Ne, když jsou jim nepřátelé neustále v patách. Několik bitev už sice vyhráli, ale dokážou vyhrát i válku?

Když spadne maska rozhodně předčila všechna má očekávání. Pravda, některé zvraty jsou místy krapet přitažené za vlasy. Paige je nejspíš nadčlověk, jinak si těžko dokážu vysvětlit, jak toho jeden člověk může tolik přežít. Ale na celé sérii se mi líbí to, že má stále čím překvapit. Autorka vždy v pravou chvíli odhalí něco, co nakousla už v dřívějších knihách, ale co vás absolutně nenapadlo dát si dohromady. Přitom vám po odhalení dojde, že jste to před sebou měli celou dobu. Ani chvíli jsem se nenudila, proto dávám knize 5 hvězdiček a štve mě, že si na další díl budu muset minimálně další 2 roky počkat. Je to návykovka.

Knihu si můžete objednat na stránkách internetového eshopu nakladatelství HOST.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství HOST za poskytnutý recenzní výtisk.