RC review: Dědička

Autor: Amanda Hocking
České datum vydání: 14.11.2012
Knižní série: Svět Tryllů
Žánr: fantasy, víly, zvláštní schopnosti
Nakladatel: Fortuna Libri

Česká anotace: Když bylo Wendy pouhých šest let, matka se ji pokusila zabít. Tvrdila jí, že je monstrum. O jedenáct let později se Wendy začíná obávat, že matka měla tehdy možná pravdu. Dochází jí, že asi není tím, kým si po celý život myslela, že je. Toto poznání jí pomáhá odhalit Finn Holmes.

Finn, záhadný spolužák, zprvu Wendy jen neustále pozoruje. Něco na něm Wendy neskutečně přitahuje, ale zároveň děsí. S jeho pomocí se dozví i pravdu o sobě a svém životě: Jako miminko byla zaměněna s jiným dítětem, chlapcem. Ještě v šoku se Wendy vydá s Finnem za svou pravou matkou. Netuší ale, co ji tam čeká…

Nový domov Wendy nutí nechat dosavadní život za sebou, zapomenout na školu jí problém nedělá, ale jak se vypořádá se ztrátou svého bratra a tety? Wendy se musí poprat se svým novým údělem a s tím, že ani u své pravé matky nenajde city, které celé dětství tak moc postrádala.

Nevídaný úspěch

Amanda Hocking se narodila roku 1984 v Austinu a stále v něm žije. Do paměti čtenářů se dostala díky svému úspěchu. Je jasným důkazem toho, že v moderní době se začínající spisovatel může zviditelnit i prodejem svých knih ve formě ebooků. Své knihy totiž původně vydala samonákladem na Amazonu. Čtenářům se natolik líbily, že si během půl roku prodeje vydělala přes dvacet tisíc dolarů.

První díl série Tryllové vydala v roce 2010, to jí bylo 26 let. Napsanou ji měla už rok, ale nebyla schopná sehnat agenta nebo nakladatele, proto se rozhodla knihu vydat v digitální podobě. Později následovaly další dva díly. Podařilo se jí prodat přes milion kopií.

K jejím oblíbeným autorům patří Kurt Vonnegut, Chuck Palahniuk, Bret Easton Ellis, Alan Moore a J. D. Salinger, říká ale, že nepíše jako ani jeden z nich. Mlčení jehňátek viděla už tolikrát, že to už ani nedokáže spočítat a kdyby se ocitla na opuštěném ostrově, určitě by si s sebou nezapomněla vzít také loď, která by ji z toho ostrova dostala. Dokonce je kytaristka skupiny zvané Fraggin Aardvarks a i když jsou to už dva roky, co naposledy hráli, technicky vzato se nikdy nerozpadli, takže se svým statutem ráda chválí dál.

Wendy už od oslavy svých šestých narozenin, kdy se ji její matka pokusila zabít kuchyňským nožem, tuší, že do téhle rodiny nejspíš nepatří. V žádné škole dlouho nevydrží a tak se musí spolu se svým bratrem a tetou stěhovat, navíc má zvláštní schopnost, pomocí níž dokáže ovlivňovat lidi okolo sebe. Proto jí nepřijde zase tolik divné, když jí nový spolužák Finn oznámí, že je Podvrženec a že by se s ním měla vrátit ke své pravé matce.

Wendy sice odmítá odejít od jediných lidí, kteří se o ni kdy zajímali a milovali, ale když ji napadne a pokusí se odvléct nebezpečná Vittra, ví, že musí zmizet. A tak se s Finnem vydává do neznáma, které rozhodně nebude tak přívětivé, jak si myslela. Förening je jedním z posledních míst, kde žijí tryllové. A jak to vypadá, Wendy je pro ně velice důležitá…

Českého překladu se zhostila Jana Jašová, jejíž práce patří k těm kvalitnějším, které můžeme na českém knižním trhu potkat. Osobně mám její překlady opravdu ráda a byla to právě ona, kdo mi zpříjemnil jednu z mých nejoblíbenějších sérií vůbec. Proto když jsem její jméno spatřila v Dědičce, věděla jsem, že se nemám čeho bát. Jedno slovo mě ovšem v knize hodně trklo do očí. Až tak, že jsem si jej musela vyhledat ve slovníku. Navíc mi jeho význam nedával v celém kontextu věty smysl. Šlo o slovíčko cizelovat a bylo to vůbec poprvé, kdy jsem se s podobným slovem v knize setkala.

U této série člověka nejspíš na první pohled upoutá nádherná obálka. Nakolik symbolizuje celkový význam příběhu musí každý čtenář posoudit sám. I když jsem už dopředu věděla, do čeho jdu, přesto mě podání příběhu něčím překvapilo. Příběh se mi četl lehce a i když jsem se tu a tam u jistých scén a výroků pozastavila, byla to spíše hlavní hrdinka, s níž jsem měla problém.

Wendy mi totiž k srdci moc nepřirostla. A její poblouznění Finnem mi přišlo více než podivné. I když chápu, proč se někdy chovala tak, jak se chovala. Těžko můžete být uvolnění, když víte, že vás vaše matka chce zabít a křičí na vás, že jste zrůda. A potom, když zjistíte, kdo je vaše skutečná matka, jste pro ni jen figurka na šachovnici trolské šlechty. A u šlechty si člověk není nikdy jistý. Ničím. Můžete si myslet, že jste mezi přáteli, ovšem ve skutečnosti byste si měli hlídat záda. Takhle to alespoň působilo na mě. A do budoucna to určitě rozehraje zajímavé drama.

Celkové vyobrazení tryllů a jejich společnosti bylo zajímavé. Co se týče systému a důvodu, proč existují Podvrženci, na jednu stranu jsem to chápala, na tu druhou mi to přišlo naprosto zbytečné a hloupé. V knize se nesetkáte s dlouhými popisy a charakterizací postav, autorka vás nechá, abyste si o nich udělali obrázek sami. A to postupně a po kousíčcích. Pokud máte v oblibě pomalu rodící se a spíše zakázanou lásku, určitě s knihou nešlápnete vedle.

Dědička patří ve „vílím“ žánru k těm lepším, dějově promyšlenějším a akčnějším knihám. Přesto lze na příběhu tu a tam najít jistá začátečnická klišé. Kniha nebyla vůbec špatná, ale na zadek jsem si z ní taky nesedla. Nejspíš jsem tak nějak čekala víc. Dávám tak knize 3 hvězdičky. Přesto si myslím, že mi série ještě má co nabídnout. Speciální bonusový příběh mě k druhému dílu dost nalákal.

Dědičku si můžete objednat na stránkách nakladatelství Fortuna Libri.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutý recenzní výtisk této knihy.

1. E_V_E napsal:

Mne sa knižka páčila, len ten začiatok bol taký zmätený, lietalo sa sem a tam a naspäť… ale nápad trolov je veľmi zaujímavý, snáď sa v 2. dieli viac rozvinie 8)
    E_V_E recently posted..Rezistencia #2My Profile

2. Christine napsal:

Pěkná recenze. Dědičku jsem četla a moc se mi líbila, jen nechápu zařazení „víly“, které se v příběhu vůbec neobjevovaly. Byli tam Tryllové. Ale jestli jsi to myslela jen jako přirovnání, tak to jo :). Každopádně já se moc těším na druhý i třetí díl :).
    Christine recently posted..Knižní měsíc – prosinec 2012My Profile