RC review: Kukuřičný město

KukuricnyMesto_bookAutor: Andrew Smith
České datum vydání: 3.12.2014
Žánr: young adult, scifi, horor, humor
Věková hranice: 15+
Nakladatel: HOST

Austin Szerba rád píše do svého zápisníku, zaznamenává události, sepisuje historii. Také velice rád tráví čas se svým nejlepším kamarádem Robbym. Skejtují v Kukuřičným městě, projíždějí se v Robbyho fordu a dávají si retka.

S Robbym může mluvit o čemkoliv, protože Robby vždycky ví, co si Austin myslí. Zrovna teď se ale nachází ve velice zmateném období, protože je šíleně zamilovaný do své přítelkyně Shann, ale zároveň něco cítí i k Robbymu. Moc situaci nepomáhá ani to, že jej do něj nejspíš Robby zamilovaný. Taky si je kvůli tomu často vyhlíží místní parta jejich spolužáků a velice ráda jim dává do těla.

Při jedné ze svých poflakovacích cest ale společně narazí na něco, co je neskutečně bizardní i zajímavé zároveň. Shodou okolností tuhle bizardnost ukradnou právě jejich spolužáci, ale počínají si s ní natolik nešikovně, že ji zničí, čímž na svět vypustí nebezpečnou zkázu. A tak v zapadlém městě Ealing v Iowě začne konec světa, jak ho známe. Lidé už nebudou těmi nejmocnějšími bytostmi na Zemi. Přichází obrovské a nebezpečné kudlanky, které myslí jen na dvě věci: jídlo a sex. A obojí jim jde až moc dobře…

Dospívání děsí každého

Andrew Smith není jeden z dalších autorů obyčejných knih pro dospívající. Jeho knihy jsou často šokující, přisprostlé a naprosto své. Jeho román Winger byl na Amazonu zvolen Nejlepší knihou roku a kniha Marbury Lens se stala Knihou roku Publishers Weekly a Booklistu.

Narodil se v Kalifornii, kde žije se svou rodinou. Vystudoval politologii, žurnalistiku a literaturu. Velkou část svého života náruživě cestoval.

Rozhodně dávám oba palce nahoru za výborný český překlad. Dokážu si docela živě představit, že už originál byla pěkná slovní perlička a děkuji za to, že se tato originalita podařila přesunout také do českého vydání a ničím knize neuškodila. Právě naopak jí dala ten správný říz a šťavnatost. Sice mi u některých slov vystřelilo obočí vzhůru, ale nejsem nijak prudérní a musím říct, že jsem si na přisprotslý styl brzy zvykla a bavila se. Chválím i zachování polštiny.

Pocity a postřehy

Když jsem začínala knihu číst, tak úplně jsem nevěděla, o čem je – tedy kromě obřích kudlanek a konci světa. Musím říct, že první seznámení se s prostředím mě dosti vyšokovalo a chvíli mi trvalo, než jsem zkousla naprosto netradiční styl vyprávění a sledů událostí. Ale pak už to jelo jako po másle, protože jsem s každou další stránkou byla při chuti. Tohle totiž není jen tak ledajaká kniha… a Austin není jen tak ledajaký hrdina. Vlastně není antihrdina. Austin je zapisovatel historie, co nikdy nelže.

Jeho naprostá citová zmatenost brzy dostane i vás, protože stejně jako on nebudete vědět, jak z téhle hormonální smyčky ven. Moc tomu nepřidá ani neustálé Austinovo opakování toho, co všechno ho vzrušuje, nebo proč dějiny moc nepíšou o tom, jak někdo někde kadil. Dozvíte se snad všechno možné o jeho rodině, o jeho sousedech i o naprosto cizích lidech. Uvědomila jsem si, že Austin je vypravěč tak trochu jako já. Taky dokážu při běžném hovoru skákat v čase dopředu, dozadu a ještě odvyprávět tři další zdánlivě nesouvisející linky. Neměla jsem tudíž pocit, že bych Austina nestíhala. Z dalších postav mě za srdce nejvíce chytnul Robby… a to nejen proto, že byl bůh.

Kukuřičný město je neprávem nedoceněná a polozamenutá kniha, která je tak šílená, až je naprosto úžasná. Autor si prostřednictvím svých postav nebere servítky, nadává, vše detailně popisuje a nebojí se zajít do naprostých extrémů. Dalo by se říct, že si jeho příběh žije vlastním životem, ale on určuje jeho směr. Je to kniha, u níž polovinu času nebudete vědět, jestli se vám líbí nebo ne, ale rozhodně vás nechá napnuté až do samotného konce, protože tady se může stát naprosto cokoliv.

Knize nakonec dávám 4 hvězdičky a to proto, že mě časem už unavovalo neustálé opakování některý již dříve známých a také opakovaných faktů. Chápu, že je to jeden z rysů vyprávění a pojetí celé knihy, to ale nic neměním na tom, že se to brzy stalo naprosto otravnou věcí a rozhodně bych se bez ní obešla. Jinak knize nemám co vytknout. Byla vážně skvělá.

Knihu Kukuřičný město si můžete objednat na stránkách internetového knihkupectví Martinus.cz.

Chtěla bych touto cestou poděkovat internetovému knihkupectví Martinus.cz za poskytnutý recenzní výtisk knihy.

1. Mariella napsal:

Pěkná recenze. 🙂 Já zrovna o téhle knížce slyšela už dost, že je to údajně šílené až moc. Což je ale zase věc, kterou si posoudí jedině každý sám, proti šíleným knížkám osobně nic nemám, pokud mi nezačnou lézt do logiky, to pak letí. 🙂 (Na poličku a citlivě, samozřejmě.)