Filmová recenze: Padesát odstínů šedi

Víte, jaký mám vztah k Fifty Shades obecně, nejsem zrovna největší fanoušek a knižní předlohu si nikdy nepřečtu, leda bych chtěla dobrovolně navodit stav po lobotomii, na film jsem ovšem byla zvědavá a vidět jsem ho chtěla. A když si mamka nachystala překvápko s lístky, šla jsem. Byl to takový rodinný výlet na rodinný film. A to doslova.

PadesatOdstinuSedi_posterRežie: Sam Taylor-Johnson
Scénář: Kelly Marcel
Kamera: Seamus McGarvey
Hudba: Danny Elfman
Hrají: Jamie Dornan, Dakota Johnson, Jennifer Ehle, Rita Ora, Marcia Gay Harden, Eloise Mumford, Max Martini, Luke Grimes, Rachel Skarsten, Callum Keith Rennie, Victor Rasuk, Dylan Neal, Anthony Konechny, Anne Marie DeLuise, Andrew Airlie, Tom Butler, Anna Louise Sargeant, Emily Fonda

Anastasia se s uhrančivým Christianem Greyem setkává při rozhovoru, který s ním má vést za svou nemocnou spolubydlící. Už od začátku vidí, že je na něm něco jiného. Je posledý pořádkem, kontrolou, jde si tvrdě za tím, co chce a co si myslí, že je pro jeho zájmy nejlepší. Přestože Ana nemá s muži žádné zkušenosti, i ona pozná, že ji to k němu až nebezpečně táhne. Vypadá to, že ani Grey není imunní.

Ačkoliv ji nejdřív přesvědčuje, ať se od něho drží dál, protože pro ni není vhodný a je nebezpečný, nakonec si k sobě cestu najdou. Jenže není to ormantický vzath, jaký by si ana představovala. Christian má hromadu tajností a svůj osobní život si patřičně hlídá. I proto musí Ana podepsat smlouvu o mlčenlivosti. Zatímco kousek po kousku odkrývá jeho tajemnou osobnost, zjišťuje, že jeho kouzlu propadá čím dál tím víc.

Nemohla ale tušit, že pan Grey si velice rád hraje. Ale rozhodně to nebude normální hra na doktory. Christian to má rád trochu tvrději…

O panu Greyovi se toho napsalo tolik, že pokud se pohybujete v knižním průmyslu, musíte vědět, co je zač. Já jsem ženská zvědavá a protože se mi Jamie jako chlap líbí, věděla jsem, že dám filmu šanci. Už proto, že vynechali odpornou scénu s tampónem, o které jsem toho tolik slyšela a o které jsem začínala mít noční můry. Vynechali také to, že se Ana neholí, neví, co je to email, nemá počítač a spoustu dalších pitomostí, aby přece jen působila jako jednadvacetiletá holka dnešní doby. Díkybohu, že vynechali i to nekonečné okecávání vnitřní bohyně! Ačkoliv tu bezbřehou naivitu jí nechali.

Pokud hledáte erotický a lehce nemravný film s výraznou romantickou linkou, jděte radši o dům dál. Padesát odstínů šedi nemá naprosto žádnou jiskru. Lautr nic. Nada. Od začátku do konce sledujete podivně poskládaný scénář, kdy si k sobě hrdinové pomalu budují nějaké schůdky, aby vám v závěru filmu vůbec nedošlo, že už vlastně skončil a že to zaklapnutí dveří výtahu je vážně konec zdánlivě nekonečné spirály. Každý, kdo četl nebo alespoň viděl Stmívání, si po skončení filmu dá dvě a dvě dohromady a uvidí, co všechno je ve filmu z postav S. Meyer. Protože… jako vážně? Auta, procházky zasluněným lesem, zachraňování, velké dárky a gesta a plno keců, které dávají smysl jen těm, kdo má načteno knižní předlohu. Věřte mi, jako neznalý divák budete v některých scénách koulet očima.

Velice mě překvapilo, že se nakonec Dakota ukázala jako daleko lepší herečka než Jamie, ačkoliv 80 % filmu jste ji viděli nahou a vzdychala tak mocně, až jsem hrůzou přivírala oči. Jamie byl prkennější než Přemek Podlaha a všehovšudy jste pořádně dvakrát uviděli jeho vypracovaný zadek a břišáky, na nichž by se rozpustila i ta kostka másla. Ale jinak nic. Chápu, měl to ve smlouvě, ale přece jenom je to film pro ženské a víc srandy si v kině určitě užijí chlapi. Teda, pokud jim nebude vadit Anina naprostá vychrtlost. Počítala jsem žebra. Fakt to nebylo sexy.

Sečteno a podtrženo není Padesát odstínů šedi tak strašný film, jak by mohl být. Je vidět, že ani herci nebrali své postavy zase tolik vážně, má to občas i vtipné scény, hezké záběry a úžasnou hudbu. Ale to je asi tak všechno. Celý film mě nechal naprosto chladnou a to je co říct, když jdete do kina s tím, že by to měla být eroťárna. Vykašlete se na to a pusťte si radši Smyslnou orchidej. Stokrát lepší film, který sama E L James vykradla… i 9 a půl týdne.

9 Responses

1. Adiiinka napsal:

Já musím říct, že tak nějak sympatizuji. Knížku sice přečtenou mám a nijak extra mě nedostala, ale je tam hezky popsané, jak a o čem Anastazie přemýšlí. Co se týče filmu, prostě dobrý film se sexem ale taky žádné velké BOOM jako se z toho dělalo a spousta lidí měla mylný dojem, že jde na P-čkový film. Tak to vůbec ne. Vidět se to dá, i přečíst se to dá, ale opravdu existuje milion lepších knížek i filmů. Na druhou stranu si ovšem nezaslouží tolik urážlivých a schazujících recenzí, jako už jich má, ať film či paní spisovatelka.

Za sebe musím říct, že mám erotického žánru načteno hodně, takže je mi jasné, že by mě Fifty Shades neskutečně iritovalo. Možná kdyby to byla normálně přepsaná fanfikce, možná kdyby to původně nebyla fanfikce vůbec a bylo by v tom všem něco originálního, možná kdyby v knize byla skutečná stránka BDSM, nebyla by kniha tolik odsuzována. Stejně jako kdyby na knihu a film nebyla vytvořena taková obrovská marketingová blamáž, nebylo by tolik naštvaných a znechucených recenzí. A o tom to je.

2. Kristina napsal:

Na film se jednou podívám, bohužel si nemohu dovolit do kina jít (malé mimčo :)), ale byly na filmu dvě kamarádky, které četly knihu a kterým se kniha i líbila. Jedna byla z filmu velmi zklamaná a druhá prý v polovině byla unuděná. Obě se shodly na tom, že kdo knihu nečetl, nemohlo mu pár souvislostí prostě dojít, věci nebyly ve filmu vysvětleny apod. No… podle mě to vůbec neměli točit 🙂
    Kristina recently posted..Květákový „cous-cous“ (low-carb, paleo)My Profile

Tak jsem ráda, že nejsem sama, koho to docela nudilo. I když jsem si myslela, že vím, do čeho jdu, nějak jsem netušila že to bude takové unylé a bez jiskry. Přitom si s tím mohli vyhrát daleko víc.

3. Sayury napsal:

Ale fuj, 9 a půl týdne sem vůbec necpi 😀 😀 Když si vzpomenu na živé čtení na srazu…a to jsem slyšela asi tak jednu stránku knihy 😀

4. Blančitos napsal:

Děkuji, že jsi mi potvrdila, že nemám zbytečně vyhazovat peníze (které jen tak mimochodem nemám) za Padesát odstínů šedi. 😉

5. Martina napsal:

videla som to a je to s prepačením verejne po*no priamo v kine, za ktoré si ešte aj zaplatíte. Je úplne smutné, že v niektorých kinách to premietajú od 18 rokov a v niektorých to je prípustne aj pre osoby od 15 rokov