RC review: Hra o trůny

České datum vydání: 2.6.2014
Délka: 44 h 33 min
Čte: František Dočkal
Žánr: audio, fantasy, magie, mytologie, drama
Věková hranice: 18+
Vydavatel: Tympanum

Ve světě, kde léto může trvat desítky let a zima celý život, vzrůstá nepokoj. Železný trůn Západozemí přitahuje bezpočet mocných, leč jeho jako břitva ostré hrany mohou být i smrtelnou pastí. A na severu, tam za ochrannou Zdí, se mezitím houfují nadpřirozené síly temnoty…

Úvodní část románového fantasy eposu ze světa temného středověku, zmítaného magií, intrikami, zradou i věštbami. Územím Sedmi království zrozených v zapomenutých časech otřásá krvavý boj. V centru konfliktu stojí Starkové ze Zimohradu, rod stejně tvrdý a houževnatý jako země, z níž vzešli. Strážce severu lord Stark je povolán do role královského pobočníka, svým odchodem k Železnému trůnu však spouští řetězec událostí, které záhy zasáhnou pletichářský jih, divoké východní krajiny i ledový sever ohraničený starobylou Zdí. Osud Starků, jejich spojenců i nepřátel se ocitá čím dál víc na hraně, jak každý z nich usiluje o vítězství v nejničivějším boji ze všech – hře o trůny. Monumentální sága George R. R. Martina si za svůj krátký život vydobyla punc klasiky a stala se jedním z pilířů moderní fantastické fikce.

Fenomén jménem Hra o trůny vtrhl na televizní obrazovky díky televizní stanici HBO sice až v roce 2011, srdce čtenářů si ovšem knižní předloha prvního dílu série Píseň ledu a ohně získala už o několik let dříve. Teď si ji můžou naplno užít i ti, které hrubost knihy od čtení odrazovala. Poslouchá se totiž náramně.

Po dobu 44 hodin a 33 minut vás všemi zákoutími rozsáhlého Martinova příběhu provede líbivý hlas Františka Dočkala, který si s vyzněním postav bravurně pohrává, až máte pocit, že opravdu stojíte v hradbách Zimohradu a toužíte po svém vlastním zlovlkovi, či se krčíte v Králově přístavišti a snažíte se splynout se zdí, abyste jen tak náhodou třeba nepřišli o svůj milovaný krček.

Pravda, tu a tam nevíte, jestli se máte děsit toho, co přijde, anebo se naopak těšit. V pořádně vypjatých chvílích se najednou díky další postavě podíváte někam úplně jinam, i přesto že potřebujete nutně vědět, jestli vaše oblíbená postava přežije. Ale přesně takový ráz prostě kniha má – přesně tak to George R.R. Martin zamýšlel. O oblíbené postavy se stará… tak trochu.

Ačkoliv jsem seriálovému zpracování propadla už s prvním dílem, knize jsem se vyhýbala jako čert kříži, protože se mi tu bichli vážně nechtělo držet v ruce. Když se ovšem objevila kniha v audio podobě, volba byla jasná. Musela jsem si ji naposlouchat, abych teda věděla, vo co gou. Byla jsem hned od prvních kapitol překvapená tím, jak moc se seriáloví tvůrci snažili knižní předlohy držet. Samozřejmě si věk i vzhled některých postav uzpůsobili k obrazu svému, protože sex nezletilé s mocným válečníkem by nejspíš diváctvo jen tak nezkouslo ani u HBO, ale jinak musím říct, že jsem navýsost spokojená.

Vypravěči stačil pouze hlas, kterým výborně dotvářel napětí. Někteří mohou namítat, že bylo audio ochuzeno o doprovodnou hudbu či hudební zvýraznění některých pasáží, či že vyprávění na posluchače mohlo působit spíše našeptaně, to ovšem atmosféře na ničem neubralo.

Audio verze knihy se tak poslouchala velice dobře, i když se musím přiznat, že mi tu a tam trhalo uši načtení některých jmen. Například takový Jamie [chajme] mým uším nezněl zrovna lahodně (tedy vzhledem k tomu, že sleduju seriál v originálním znění a předpokládám, že tam jsou jména čtena originálně). Ale s tím se prostě někdy musíte u českého překladu smířit. Celkově vzato je to ovšem kousek, který by vám rozhodně neměl uniknout. Hra o trůny je pěkně krvelačná podívaná, počtená i poslouchaná, proto si zaslouží 5 hvězdiček.

Audioknihu Tak se ti hlásím si můžete objednat ná stránkách Audiolibrix.com.

Chtěla bych touto cestou poděkovat Audiolibrix za poskytnutou recenzní audioknihu.

1. Illandris napsal: