RC review: Hon

Hon_bookAutor: Andrew Fukuda
České datum vydání: 27.11.2013
Knižní série: Hon
Žánr: young adult, dystopie, upíři
Nakladatel: Fragment

Gen není jako každý jiný člověk. Rostou mu po těle chlupy, musí se každý večer pořádně vydrhnout, má radši ovoce než pořádně krvavé maso, nespí zavěšený na háku, nemá dokonalý zrak a když mu přijde něco vtipné, neškrábe se na zápěstí. Ale aby dokonale splynul s okolím, musí tohle všechno každý den dělat. Vlastně je toho daleko víc.

Otec ho naučil základním pravidlům, která mu pomůžou v tomto novém světě přežít. Jenže každý další den je jen sázkou do smrtelné loterie. Gen totiž není člověk, ale glupan. A jak je všem známo, glupaní maso je to nejlepší maso na světě a každý člověk by pro něj vraždil. A to doslova.

Gena může prozradit cokoliv. Daří se mu svou pravou totožnost skrývat docela dobře, až do chvíle, kdy Vládce ohlásí, že se po deseti letech bude opět konat Hon. Největší a nejprestižnější akce na světě, po níž touží každý člověk. Jako by té smůly i tak nebylo dost, Gen se dostane mezi vylosované lovce, kteří budou mít tu čest a budou moci bojovat v honu o nějakého toho glupana. Gen ví, že tentokrát mu půjde o život…

Dystopie stále žije

Ačkoliv to vypadá, že dystopickému žánru pro dospívající pomalu zvoní umíráček a že je ta největší vlna už dávno za námi, Andrew Fukuda se nebojí přijít se sérií, která vás bude děsit i zajímat zároveň. Autor se sice narodil na Manhattanu, ale vyrůstal v Hongkongu, je napůl Číňan a napůl Japonec. Poté, co získal bakalářský titul v historii na Cornellově univerzitě, pracoval s dětmi imigrantů v Čínské čtvrti v New Yorku.

Tato životní zkušenost jej dovedla k sepsání knihy Crossing. Jeho debutová kniha byla vroce 2010 vybrána ALA Booklist jako Editor’s Choice, Top Ten First Novel a Top Ten Crime Novel. Hon je jeho druhou knihou, po níž se stal spisovatelem na půlný úvazek. Dříve se také sedm let živil jako státní zástupce. V současné době žije i s rodinou na Long Islandu.

Knihu jsem v originálním znění sice nečetla, ale i tak vím, že Záře Uhlíková je opravdu česká podoba Ashley June. Někteří můžou sice namítat, že je to zbytečné přejmenování, má ovšem svůj význam, a proto k překladu patří. Celkově vzato byla kniha přeložena hezky, nic mě v textu výrazně netrápilo, líbila se mi i česká pojmenování pro ostatní lovce, ačkoliv si jich zase tolik nevybavím.

Na Hon jsem byla zvědavá už dlouho. Zaujal mě už díky zahraničním recenzím, takže jsem byla patřičně natěšená. Po prvních stránkách jsem si byla jistá tím, že tahle podoba lidí je mi opravdu nepříjemná a že mám strach z toho, co se stane na druhé stránce. Za to rozhodně patří autorovi pochvala, protože vykreslit takhle podrobně, strašidelně a místy dost nechutně společnost „lidí“, neumí jen tak každý. Nejděsivější mi asi přišlo to škrábání zápěstí. Vážně.

Gen není úplně klasický hrdina, jakého byste nejspíš čekali. Většinu času se chová totiž tak nějak… nezajímavě. Je na něm vidět, že s každou další kapitolou roste a roste. Stává se z něj někdo jiný a myslí jinak, než myslíval dříve. Není statečný, ba naopak, ale i on v sobě ve vypjaté situaci dokáže dostat maximum. Kromě Záře a ředitele vám nejspíš ostatní postavy splynou do jedné jediné a více se budete věnovat tomu, co se bude dít a jak to dopadne, než abyste se nějak extra zaobírali jistými užitečnými informacemi okolo. Závěr má ale ty pořádné grády.

Z Honu je jasně cítit silná inspirace úspěšnou sérií Hunger Games, což může být docela na škodu. Během četby se totiž častokrát zastavíte a začnete porovnávat, co všechno je až přespříliš podobné a co už ne. Hlavní zápletce nepomáhá ani to, že je postavená na docela hloupé věci. Respektive, který dokonalé cítící a vidící „člověk“ nedokáže ucítit glupana, co stojí hned vedle něho. Měla jsem opravdu problém zrovna této věci uvěřit a nejspíš proto jsem se nedokázala do knihy tak úplně vžít.

Problémem se ukázal také samotný hrdina. Jako by díky životu mezi „lidmi“ ztratil jakoukoliv životní jiskru. Po většinu času vám tak přijde naprosto emočně nudný a jeho osud vás začne pořádně zajímat až v druhé polovině knihy, a to je docela škoda. Kniha, potažmo celá série, má rozhodně svůj potenciál, takže se těším na pokračování. Za první díl ovšem dávám 3 hvězdičky.

Hon si můžete objednat na stránkách nakladatelství Fragment.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutý recenzní výtisk knihy.

1. Bastera napsal: