RC review: Pátá vlna

Autor: Rick Yancey
České datum vydání: 13.11.2013
Knižní série: Pátá vlna
Žánr: dystopie

Česká anotace: Po první vlně zůstala pouze tma. Druhé vlně unikli jen ti šťastnější. A třetí vlnu přežili ti, kterým štěstí uniklo. Po čtvrté vlně platí jediné pravidlo: nevěř nikomu.

Teď se blíží vlna pátá a po opuštěné dálnici prchá Cassie před Jinými, bytostmi, které jako lidé pouze vypadají. Jiní se potulují krajinou a zabíjejí na potkání; rozprášili poslední přeživší pozemšťany. Cassie věří tomu, že kdo zůstane sám, ten přežije. Pak se však setká s okouzlujícím a tajemným Evanem Walkerem, jenž je možná jedinou Cassiinou nadějí na záchranu jejího bratra – nebo dokonce jí samotné. Cassie si musí vybrat: mezi důvěrou a beznadějí, mezi vzdorem a kapitulací, mezi životem a smrtí. Vzdát se, nebo se sebrat a jít dál.

Knižní trhák

Která kniha se stane fenoménem ještě daleko předtím, než vůbec vyjde? Možná jich pár vyjmenovat dokážete, mě ovšem napadne jen Pátá vlna. Té se totiž ve Státech dostalo tak velké propagace, že po ní čtenáři opravdu toužili. Prodejnosti pomohly také velice pochvalné recenze, které se nebály jít tak daleko, že knihu vynášely i nad všemi oblíbenou sérii Hunger Games. A to je co říct.

Rick Yancey je původem Floriďan a absolvent Roosevelt University v Chicagu, učil angličtinu, hrál a režíroval v místním divadle. Dvanáct let pracoval pro státní finanční úřad, oženil se a se svou ženou má tři syny. Ve volném čase psal scénáře, v čemž ho jeho žena podporovala. Dokonce ho nahlodala natolik, aby z jednoho ze svých scénářů udělal knihu. Ta vyšla v roce 2001 pod názvem A Burning in Homeland, o tři roky později se z Ricka stal spisovatel na plný úvazek.

Cassie Sullivanová je docela obyčejná dívka. Tedy, alespoň jí bývala. Stejně jako její vrstevníci, chodila do školy, dobře se učila a tajně snila o tom, že si ji všimne nejoblíbenější kluk na škole. Ale pak přišla první vlna a všechno zčernalo. Teď je z Cassie dívka, která věří, že přežije jen ten, kdo zůstane sám a nebude nikomu věřit.

Má jediný cíl – najít svého brášku. Co bude dál, neví. V dnešním světě totiž není jisté vůbec nic. O tom se už přesvědčila na vlastní kůži. Přišla o matku i otce a bratr je to jediné, co má. Nehodlá se ho jen tak vzdát. Ví, že je naživu. A čeká na ni. A ona ho nezklame. Věděla, že její cesta nebude nijak lehká, ale netušila, co všechno ji potká…

S českým překladem knihy jsem opravdu spokojená. Sice bych v některých větách nejspíš volila jinou volbu slov, protože mi v celkovém kontextu občas přišla nepatřičná, ale to je vždycky otázka vkusu… a všichni víme, jaký občas bývám šťoura, že ano. Kniha plynula velice hezky, autorovo vyprávění neztratilo na síle ani dopadu. A tak to má být.

Na tuhle knihu jsem se opravdu hodně těšila. Možná jsem měla až přehnaná očekávání, protože se musím přiznat, že jsem se do poloviny knihy nemohla do příběhu tak nějak dostat. Těžko říct, jestli na tom svou vinu neneslo také občasné střídání pohledů vypravěčů. Byli totiž čtyři. A i když jsme většinu času příběh sledovali z pohledu Cassie nebo Bena, nemohla jsem se s nimi sžít.

Mou nejoblíbenější postavou knihy se tak stal Evan. Jakmile se vám kniha dostane do rukou, pochopíte proč. Nechci vás zbytečně okrádat o překvapení. Na jeho pasáže jsem se těšila ze všech nejvíc a přirostl mi k srdci. Ne, že by to byl zrovna klaďas. Právě naopak. Hned po něm jsem si oblíbila Cassie, která je vlastně hlavní hrdinkou a vy nemůžete jinak, než jí po celou dobu napjatě držet pěsti.

Rickovi se podařilo přijít s velice zajímavě vyprávěnou knihou, která ve vás i po dočtení zanechá jistou stopu. Jediným výraznějším negativem příběhu je bohužel skutečnost, že vám během četby častokrát přijde, že vnímáte myšlenky daleko staršího člověka, než dospívající dívky. Ať už měla život jakýkoliv. Nemůžete se tak úplně zbavit dojmu, že posloucháte autora, než abyste se dokázali vžít do Cassie.

Vývoj světa má ovšem vybudovaný skvěle, neváhá své hrdiny vláčet bahnem a do cesty jim staví jednu horší překážku za druhou. Až do samotného konce tak nevíte, co si o tom všem máte vlastně myslet a kdo je tu proboha nepřítel. Za tento spisovatelský um dávám knize zasloužené 4 hvězdičky a doufám, že se v příštím díle Evana dočkám, jinak budu vážně hodně naštvaná.

Pátou vlnu si můžete objednat na stránkách nakladatelství Baronet.