RC review: Tanec stínů

Autor: Kalayna Price
České datum vydání: 10.4.2013
Knižní série: Alex Craftová
Žánr: urban fantasy, paranormálno, zvláštní schopnosti, čarodějky, fae

Česká anotace: Kdo říká, že mrtví už nic nevyzradí, se očividně ještě nesetkal s Alex Craftovou.

Alex Craftová strávila měsíc léčbou zranění utržených v boji s čarodějem. Nyní je připravená opět povoláváním stínů mrtvých pomoci při řešení vražd. Její milostný život se vinou dvou mužů proměnil v jeden velký zmatek. Agent FÚV Falin Andrews zmizel a Death, sám Smrt, se jí vyznal ze svých citů. Alex se proto jen těší do práce. Ovšem její nový případ se ukáže být větší výzvou, než sama čekala.

Policie Alex najme, aby pomohla s vyšetřováním v přírodní rezervaci jižně od města Nekros. Podivné je, že se nenašla těla, jen jejich části. Někde na svobodě se pravděpodobně na svou další oběť chystá sériový vrah a Alex z kusů těl stín nepovolá. Musí se spolehnout na cizí magii, aby přišla na to, jak případ vyřešit. Když se však vrhne do vyšetřování, má v patách stvoření zrozené z nejtemnější magie. Někdo velmi mocný si přeje, aby se případ uzavřel – její smrtí.

Faeský svět

Kalayna Price se ve své urban fantasy sérii rozhodla detailně prozkoumat zapovězený a toliko tajemný svět fae. Je zvláštní, že zatímco já nemůžu při slově fae nebo víla vyhnat z hlavy podobu Zvonilky a Petra Pana v kamaších, pro většinu autorů tyto bytosti představují to nejpřitažlivější na světě. Navíc je faeský svět natolik rozmanitý a složitý, že by se za něj nemusela stydět politika kdejakého státu. Fae si se smrtelníky pohrávají, lákají je a využívají. Člověk si tak nemůže být jistý vůbec ničím, častokrát se ani nenaděje a ocitne se v nebezpečné hře hlavních Dvorů.

Alex se od posledních událostí v byznyse daří čím dál tím lépe. Teď je z ní Přední soukromá vyšetřovatelka a stínová čarodějnice agentury Mluvčí za mrtvé. Tedy alespoň tohle má napsáno na své vizitce. Nejnovější případ ji zavede do močálů, kde najde víc než jen uřezaná chodidla. Vypadá to, že problémy mají tendenci si ji nalézat, ať už je kdekoliv. A jinak to nebude ani v tomto případě.

Nejen, že je Alex na stopě možného sériového vraha, ale také je nucena skrývat se před Faeským úřadem. Pro jistou královnu je totiž velice důležitým zbožím, jaké by měla ráda na své straně. Na scéně se znovu objeví také Falin, který z nevysvětlitelných důvodů z Alexina života zmizel bez slůvka rozloučení. Do všeho se ještě pořádně zamotá Death, protože se zdá, že je do případu zapletená i jeho strana, navíc má Alex stále v paměti jeho poslední slova plná lásky. A jako by toho už tak nebylo dost, probudí se v ní ještě víc schopností.

Nevím, jestli to bylo zdlouhavou předlohou knihy, nebo překladem, ale místy jsem se v textu ztrácela a neměla jsem ponětí, co se děje. Spíš bych řekla, že to bude tím originálem. Autorka si prostě řekla, že nás udolá tím, jak to ve faeském světě chodí, a dala se do dlouhých popisů a vysvětlování. Na jednu stranu je to samozřejmě dobře, na stranu druhou začnete brzy ztrácet pozornost. Jinak si nejsem vědoma žádných kiksů a zádrhelů.

Tuhle sérii mám ráda, i když mi někdy z některých událostí jde hlava kolem. Alex je sympaťačka a mému srdci jsou blízcí i Falin s Deathem. O to horší je, že si mezi nimi nedokážu vybrat – stejně jako Alex. Ačkoliv ona si mezi nimi ani tak pořádně nevybírá, jako se spíš snaží přežít celou tuhle lapálii. Ta milostná šaráda je jen zádrhel navíc.

Větší problém mi ale dělá celá faeská společnost. Nikdy mě totiž nijak výrazně nebrala a v tomto díle se okolo ní všechno motalo. Musím ovšem uznat, že si s tím autorka velice hezky vyhrála a je vidět, že má vše pořádně promyšlené. Alex se do všeho motá čím dál tím víc, aniž by sama chtěla. Vše se stává složitějším a celý příběh dostává jiné rozměry.

Price se svým druhým dílem série přináší celou řadu nebezpečných situací, akce a vtipu. Své postavy nijak nešetří a hraje si s nimi, jak se jí zlíbí. A to je jenom dobře, čtenář tak neví, co na dalších stránkách čekat a udržuje ho to správně napjatého. O chloupek lepší než předchozí díl, místy mírně zdlouhavý a propletený příběh. Tak jako tak jsem se ovšem při čtení bavila, proto knize dávám zasloužené 4 hvězdičky a netrpělivě vyhlížím pokračování.

Tanec stínů si můžete objednat na stránkách nakladatelství Baronet.