RC review: Kontrolní bod

Autor: Myke Cole
České datum vydání: 29.5.2013
Knižní série: Stínové operace
Žánr: military, paranormálno, magie, zvláštní schopnosti, čarodějnictví
Nakladatel: Fantom Print

Česká anotace: Po celém světě, bez ohledu na národnost, se v lidech začínají probouzet magické schopnosti. Aniž by je to někdo učil, dokážou k vlastnímu zděšení najednou přivolat vichřici, probudit mrtvé a podpálit cokoli, čeho se dotknou. Armádní důstojník Oscar Britton to zle pocítí na vlastní kůži. Posláním nadporučíka, který doprovází vojenské Jednotky nadpřirozených operací (JNO), je vnést pořádek do poblázněného světa. Pak se u něj samotného nečekaně projeví vzácné a zakázané magické umění, díky němuž se přes noc změní z agenta pracujícího pro vládu ve veřejného nepřítele číslo jedna. JNO vědí, jak s takovou situací naložit: pronásledovat – a odstranit. Britton, vtažen do utajovaného paralelního světa, zanedlouho pozná, že magie změnila všechna pravidla, která kdy znal, a že vlastní život není jedinou věcí, o kterou musí bojovat.

Z vojáka spisovatelem

Jako bezpečnostní dodavatel, vládní civilista a vojenský důstojník si Myke Cole vyzkoušel vše od protiteroristické války až po válku kybernetickou, i federální vymáhání práva. Má za sebou tři působení v Iráku a do služby byl opět povolán kvůli nedávnému katastrofickému ropnému úniku v Mexickém zálivu. Všechny tyto věci dokážou člověka pořádně ovlivnit, a proto díky za fantasy romány, komiksy, noční hry Dungeons and Dragons a úzkostí poháněné psaní příběhů. Tak nějak vznikla i jeho debutová kniha, Kontrolní bod, která jej rychle vystřelila na přední příčky oblíbenosti.

Už nic nebude jako dřív. Po celém světě u lidí dochází k probouzení speciálních schopností. Začínají se napojovat na Zdroj magické síly a dokáží ovládat nejen základní živly, ale také nemrtvé, provozovat černou magii, anebo si rovnou hrát na bohy. Nejsou nebezpeční jen sami sobě, ale také svému okolí. O život často přicházejí nevinní lidé. A tomu se musí zabránit.

Jsou to převážně Mágové Jednotek nadpřirozených operací, kteří ve spolupráci s armádou chytají a likvidují nebezpečné Samotáře a Zapovězené. Napojené jedince, jenž se rozhodli svou mocí škodit ostatním a odmítají se podvolit systému. Ne vždy tyto úderné a dosti nebezpečné akce skončí šťastně, většina Zapovězených je zabita. Nebo alespoň to všem JNO tvrdí. Pravda se nakonec ukáže úplně jiná. O tom se na vlastní kůži přesvědčí samotný armádní důstojník Oscar Britton, u něhož se projeví zakázaná portomanie. A tak se z bývalého vojáka stává štvanec.

Počítám, že originál příběhu obsahuje nespočet armádních výrazů, poznámek, žargónu a vysvětlení, tudíž nedokážu posoudit, nakolik se překlad držel pravdivosti. Jako military amatér můžu říct, že na mě vše působilo dobře, ačkoliv jsem tu a tam narazila na chybky. Nebylo to ovšem nic extrémně rušivého, ono v tom neustálém shonu a akci ani pořádně nebyl čas uvažovat nad tím, jestli má kniha správný slovosled.

Ze začátku jsem měla problém se s knihou sžít, protože hned v prvních kapitolách skočíte rovnýma nohama do akce a nemáte pořádně ani čas, abyste se rozkoukali. Jelikož většinou military knihy jakéhokoliv subžánru nečtu, měla jsem s užíváním typických armádních označení a kódování trochu problém. A to i přes to, že se v zadní části knihy nacházely jisté vysvětlivky. Jenže kdo má čas se dozadu neustále dívat, aby pochopil, co proboha znamená JNO, MAUS, POZ, STZ či VTO. Doteď si všechny správné podoby nedokážu pořádně vybavit. Ale víte co, ke čtení to ani pořádně nepotřebujete. Sem tam to na vás sice vlítne, ale obejdete se i bez toho.

Kniha je plná různých postav, ačkoliv hlavním hrdinou je Oscar, později přezdívaný Klíčník díky své ojedinělé, nebezpečné, přesto dosti žádané schopnosti. To on nás celým příběhem provází a spolu s ním prožíváme všechny vzlety i pády. Nutno podotknout, že těch pádů je mnohem, mnohem víc. Vzhledem k celkové zápletce příběhu se ovšem není čemu divit.

Myke Cole dokázal umně spojit klasické prvky urban fantasy a military tak, že vám po většinu času opravdu přijde, jako byste patřili mezi osazenstvo předsunuté základny, přitom drželi se všemi magicky nadanými. Po většinu času ovšem nevíte, co je dobře a co je špatně, čehož chtěl autor záměrně dosáhnout. Spolu s hlavním hrdinou tak až do samotného konce tápate, a i když se dočkáte pořádného rozuzlení, nejste si tak úplně jistí, jestli to dobrý konec je anebo ne.

Musím říct, že ačkoliv nejsem nejspíš úplně cílový čtenář podobných příběhů, čtení jsem si opravdu užila. Jako milovník válečných filmů a seriálů jsem si při čtení dokázala lehce příběh představit, jako bych jej zrovna sledovala, i když je pravda, že tu a tam pokulhávala i má představivost. Hlavně filmové podoby goblinů jsem se nedmohla zbavit. Knize tak dávám zasloužené 4 hvězdičky a velice se těším na pokračování. Něco mi říká, že tohle je teprve začátek nabušené jízdy.

Kontrolní bod si můžete objednat na stránce nakladatelství Fantom Print.

1. Schefik napsal:

Jooo kontrolni bod je fajn 🙂 taky jsem zvedavy na dalsi dil 🙂

2. Myke Cole napsal:

Thanks for reading. I cannot tell you how amazing it is for me to know that people in the Czech Republic are reading my work. So cool to think that fantasy is a universal language. Hope to visit some day!