RC review: Předurčena do hrobu

Autor: Jeaniene Frost
České datum vydání: 12.6.2013
Knižní série: Noční lovci
Díl: čtvrtý
Žánr: paranormálno, romance, magie, zvláštní schopnosti, upíři, ghúlové, duchové
Nakladatel: Fantom Print

Česká anotace: Poloviční upírka Cat Crawfieldová a její nemrtvý milenec Bones se potkali před šesti lety a od té doby bojovali proti zákeřným nemrtvým, utkali se s pomstychtivým Mistrem upírem a stvrdili své pouto krví. Nyní je čas na oddych. Ale naděje na bezchybnou dovolenou v Paříži se zhroutí v okamžiku, kdy se Cat jedné noci probudí z hrůzostrašného snu.

Pronásledují ji vidiny, v nichž se zjevuje upír jménem Gregor. Ten je mocnější než Bones a má vazbu na její minulost, o níž neví ani sama Cat. Gregor věří, že Cat patří jemu a nedá pokoj, dokud ji nedostane. Začíná bitva mezi upírem, který ji straší ve snech, a tím, kdo má její srdce, a je to jedině Cat sama, kdo dokáže Gregorovu moc zlomit.

Aby zničila nejhoršího krvesaje, jakému kdy čelila, bude muset sebrat veškerou možnou sílu… I kdyby takové síly mohla dosáhnout jedině předčasnou cestou do hrobu.

Éra Nočních lovců

Když Jeaniene Frost začínala psát své Noční lovce, těžko by si představila, že k dnešnímu dni bude mít na kontě 14 knih, spoustu doplňujících povídek a v plánu další série. Určitě by ji nenapadlo ani to, jak moc se její knihy čtenářům po celém světě zalíbí. Vytvořila zásadovou, odvážnou, drzou a tvrdou hlavní hrdinku, která nemá na růžích ustláno, a nebezpečného, mocného a až neskutečně hříšného hlavního hrdinu, co se v postelovém řemeslu vyučil a během let svého „neživota“ svůj um jen zdokonaloval. Je jasné, že Frost přišla s účinným vzorcem, jenž v žánru paranormal romance skvěle funguje.

Cat pověsila svou kariéru coby tajná vládní agentka na hřebík a rozhodla se užít si krásnou dovolenou v Paříži se svým manželem Bonesem. Ovšem jak to tak vypadá, ti dva mít volno jen tak nebudou. Na Cat si totiž vznáší nárok jiný, starší a mnohem mocnější upír, Gregor. Tvrdí, že Cat je jeho manželka. A jako taková k Bonesovi nepatří, ale patří jemu.

Jenže Cat to kategoricky odmítá. Nepamatuje si totiž, že by kdy s Gregorem přišla do styku. Za což může Mencheres, který jí na něj vymazal vzpomínky, protože jejich vztah byl krátký, intenzivní a hlavně vznikl z velmi špatných důvodů. Teď chce Gregor svou manželku zpátky a nezastaví se před ničím.

Pokud čekáte, že se setkáte se starými dobrými přáteli, budete vedle. Pravda, příběh je stále stejný, jako je tomu u originálu, překlad se znatelně změnil. Zatímco z prvních tří dílů byl rozdíl mezi britskou mluvou Bonese, Spadea a i umírněnější mluvou Mencherese citelný, tady se vše stírá a postavy mluví takřka totožně. Největší hřích vnímám nenadálé Bonesovo oslovení Cat jako „mazlíku“. Naše správňácká a drsňácká Cat by mu jednu pořádnou ubalila, kdyby jí takhle oslovoval. Jenže tahle Cat ne, tahle totiž najednou nepřirozeně omládla a místo skoro třicetileté ženské, která toho v životě hodně zažila i přežila, tu máme rozumově i vyjádřováním sotva osmnáctku. A to je vážně škoda, protože to příběhu dost ubírá.

Knihu jsem už kdysi četla v originále, takže jsem už věděla, do čeho jdu. Při prvním čtení jsem byla zklamaná z uplácanosti hlavní zápletky, která mi přišla pro celou sérii naprosto zbytečná a prostě jen tak, aby se něco dělo. Docela mě to zamrzelo, protože Jeaniene patří k jedněm z nejlepších autorek, jejichž knihy ráda čtu.

Když se přenesete přes tuhle bolístku a konečně se po útrpné první polovině dostanete ke staré dobré Cat a Bonesovi, jde všechno jako po másle. Příběh neztrácí spád, šmrnc, vtip a notnou dávku žhavosti. I když je pravda, že vám tu a tam bude nanicovatá, roztrpčená a ublížená Cat možná pít krev. Bones zase září, větší roli si zahraje i oblíbený Vlad.

Jeaniene vytvořila přitažlivý upíří svět, do něhož se budete rádi vracet a odpustíte ji i mnohá šlápnutí vedle. Narozdíl od jiných podobně laděných paranormálních sérií ovšem své hrdiny dala dohromady poměrně brzy, čímž knihy ztrácí jakési kouzlo prvních krůčků, vzájemného škádlení, nevraživých pohledů a jiskření. Nejspíš proto vše vyvažuje netradičními příběhy a své postavy nenechá ani chvíli vydechnout.

Celkově vzato jde opět o kvalitní počtení, které potěší všechny fanoušky série. Mírně je ovšem může rozladit změna překladu, která se otiskuje i do osobností postav. Proto knize nakonec dávám 4 hvězdičky a těším se na další díl. Ne nadarmo se u zahraničních fanoušků traduje, že Bonese prostě není nikdy dost. Platí to také u nás? To se ještě uvidí…

Předurčena do hrobu si můžete objednat na stránce nakladatelství Fantom Print.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství Fantom Print za poskytnutý recenzní výtisk této knihy.

1. lucka napsal: