RC review: Zrada

Autor: Gregg Olsen
České datum vydání: 27.2.2013
Knižní série: Prázdná rakev
Žánr: detektivní, zvláštní schopnosti, paranormálno
Nakladatel: Fortuna Libri

Česká anotace: Stalo se to velice rychle, jak už to u tak strašných věcí bývá. K Olivii se přiblížila čepel nože a zapíchla se jí do hrdla. Prudce a zuřivě. A jen vrah mohl vnímat ironii jejích posledních slov: Teče mi krev!

Když na večírku kdosi ubodá Olivii Grantovou, studentku, která přijela na výměnný pobyt, obvinění se městečkem Port Gamble šíří rychleji než nejpopulárnější zprávy na Twitteru. Skoro všichni ukazují prstem na Briannu, již mnozí pokládají za falešnici a jejího přítele Drewa. Čisté svědomí však nemá ani Beth Leeová, samotářka, u níž Olivia bydlela. Bethiny nejlepší přítelkyně Hayley a Taylor Ryanovy se pokusí její jméno očistit, přitom však objeví hustou pavučinu šokujících tajemství.

Oblíbený spisovatel

Gregg Olsen se v zahraničí stal oblíbeným díky své schopnosti vyprávění příběhů v detailech, které čtenářům nabízí fascinující pohled do života lidí nacházejících se uprostřed podivných okolností, co jim dokážou pořádně zamávat životem. Má za sebou už 8 knih literatury faktu, 8 románů, novelu a povídku do autorské povídkové sbírky, kterou editoval Lee Child. Jeho první detektivní kniha s příměsem paranormála pro dospívající, Závist, byla vybrána, aby zastupovala stát Washington na národním knižním festivalu 2012.

Autor se narodil v Seattlu, ale žije v Olalla spolu se svou ženou, dcerkami dvojčaty, třemi kuřaty a dvěma psy. V průběhu své kariéry napsal řadu detektivních románů postavených na reálných, smyšlených a hlavně děsivých událostech. Je také známý tím, že se svými fanoušky pravidelně komunikuje a váží si práce všech knižních blogerů, kteří mu svými postřehy pomáhají své příběhy tvořit.

Olivie Grantová toužila v Americe zažít pořádné dobrodružství. Tenhle výměnný pobyt měl být jejím stupínkem blíž slunné Kalifornii a Hollywoodu. Bylo jí jasné, že bude muset chvíli přetrpět v ponurém městečku Port Gamble, aby později mohla roztáhnout svá křídla a stát se slavnou. Těžko by ji napadlo, že se stane slavnou až po smrti. Po obzvlášť brutální a krvavé smrti.

Dvojčata Hayley a Taylor Ryanovy už dávno ví, že jsou jiné. Vidí a slyší věci, které by ostatní v okolí nejspíš považovali za bludy pomatených myslí. Jenže když v jejich rodném městě zemře další mladá dívka a jejich nejlepší kamarádka Beth je jednou z hlavních podezřelých, je jim jasné, že musí skutečného vraha najít. Brzy. Do všeho se ovšem zamotá jejich vlastní minulost i minulost jejich matky, o níž jim odmítá cokoliv říct, a děvčata tak poodhalí víc, než by si představovaly.

Nepamatuju si, že bych v překladu narazila na cokoliv, co by mi v textu nesedělo. Nedošlo ani k počešťování a všechny postavy měly svá jména, stejně jako si i města a místa zachovala svou identitu. Příběh měl spád a hlavně se v něm tu a tam objevovaly čertsvé popkulturní odkazy, které v četbě nijak nerušily.

První díl série se mi ohromně líbil, protože se od podobných knih žánru prostě něčím lišil. Těžko to jde popsat slovy, ale zanechával ve mně strašnou nejistotu a obavy. O hlavní postavy, o vedlejší postavy, o to, co se stalo a co se bude dít dál. Hlavně. i když jste si na začátku mysleli, že víte, kdo vraždil, na konci vám ukázal, jak vedle jste byli. Přirozeně jsem něco podobného očekávala i u pokračování.

Mou nejoblíbenější postavou se stává Colton, přítel Hayley. Ani pořádně nevím proč. V příbězích nehraje zase tolik zásadní roli, ale pokaždé, když se na scéně objeví, připomene mi, že ačkoliv děvčata nejsou až tak úplně normální, mají nějaký kus toho normálna – tedy přesněji Hayley má. Taylor se s tím vyrovnává po částech. Přece jenom je to zvláštní mít dvojče, s kterým jste tak úzce v kontaktu a najednou se musíte dělit.

Hned po Coltonovi je to otec dvojčat, Kevin. Ten své děti totiž už od malička seznamuje s jedním krvavějším případem za druhým, a když k tomu přidáme ještě matku, co vyrůstala s věznicí za rohem, jelikož tohle vězení řídil její otec, nemůžeme se divit, že jsou dvojčata taková, jaká jsou. O to lepší pak celá zápletka je.

Gregg Olsen píše jinak. Jestli čekáte napínavé krimi, kdy budete strachem tajit dech a bát se otočit sdalší stránku, nejspíš vás zklamu. Gregg si s vámi spíše hraje, popisuje všechno, jako by se nechumelilo a vy tak pořádně nevíte, jestli se vůbec něco děje, anebo jen tak stagnujete – vy, příběh i postavy. A to je taky účel.

Postavy se možná můžou zdát nezajímavé a nudné, ale autor nám po kousíčcích odkrývá spletité osudy, přání, strach a kus pořádné morbidity a záhad. A svým postavám nic nedaruje zadarmo. Velké plus za to, že svůj příběh postavil na skutečném případu Amandy Knoxové, ačkoliv se dějová zápletka v lecčem nakonec liší. Při čtení mi některé prvky přišly podobné. Jisté zklamání nachází v okamžiku, kdy nejspíš už v průběhu první části příběhu odhadnete, kdo vraždil. Jen nebudete znát důvod. Proto tedy konečné 4 hvězdičky. Jsem zvědavá, s čím dalším mě autor překvapí.

Zradu si můžete objednat na stránkách nakladatelství Fortuna Libri.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutý recenzní výtisk této knihy.