RC review: Rozpolcení

České datum vydání: 30.1.2013
Knižní série: Svět Tryllů
Žánr: fantasy, víly, zvláštní schopnosti
Nakladatel: Fortuna Libri

Česká anotace: Obětuje Wendy pravou lásku pro záchranu přátel?

Když Wendy Everlyová objeví pravdu o svém původu, dojde jí, že její život už nikdy nebude takový jako předtím. Stále však přicházejí nová a nová překvapení.

Dozvídá se, že její spojení s Vittrou je velice úzké, užší než si kdy dokázala představit, a že Vittra se nezastaví před ničím, aby ji získala na svou stranu. Pokud Wendy dokáže ovládnout své schopnosti a pokud se provdá za stejně mocného Trylla, jako je ona sama, bude mít moc ochránit Trylly před válkou s Vittrou. To pro ni však znamená, že se musí navždy vzdát Finna, svého milovaného ochránce, a že musí zapomenout i na Lokiho, okouzlujícího markýze z Vittry.

Je rozpolcená mezi svými vlastními touhami a potřebami lidu, mezi láskou a povinností. Wendy se musí rozhodnout, kterou cestou se vydá. Pokud se rozhodne špatně, může ztratit vše a každého, na kom jí záleží, v obou jejích světech.

Nový domov Wendy nutí nechat dosavadní život za sebou, zapomenout na školu jí problém nedělá, ale jak se vypořádá se ztrátou svého bratra a tety? Wendy se musí poprat se svým novým údělem a s tím, že ani u své pravé matky nenajde city, které celé dětství tak moc postrádala.

Živelná duše

Amanda Hocking žije v Minnesotě společně se svým psem, třemi kočkami, dvěma rybkami a se svým přítelem Ericem. Do povědomí čtenářů se zapsala díky úspěchu svých knih, které původně vydala samonákladem ve formě ebooků na Amazonu. Čtenářům se natolik líbily, že si během půl roku prodeje vydělala přes dvacet tisíc dolarů.

Ráda píše knihy pro dospívající – její fanoušci se diví, že je schopná jich sepsat tolik v tak krátkém čase. Amanda říká, že za to může její popíjení Red-Bullu. Kromě toho má taky ráda Batmana, Jane Austen, Star Wars lego a naprosto nesnáší dlouhé procházky po pláži, nemá ráda mokrý písek. Má ráda Rivera Phoenixe a Mlčení jehňátek viděla víckrát než kterýkoliv jiný film.

Děj druhé knihy navazuje tam, kde první skončila. Wendy se rozhodla utéct ze světa, do kterého se narodila, zpátky do světa, v němž vyrostla. Nechce být ničí princeznou, natož budoucí královnou. Jenže problémy si ji najdou všude a Vittra se rozhodně nemíní vzdát. Proč tomu tak je, se Wendy záhy dozví, když ji tam spolu s Mattem a Rhysem odvlečou.

Ačkoliv král Vittry vypadá jako někdo, s kým byste se rozhodně nechtěli pouštět do křížku, Wendy přemýšlí nad tím, jak utéct ke své matce. Jakoby se vnitřně už smířila s tím, že přece jenom princeznou být musí, ať už se jí to líbí nebo ne. A jak se zdá, není všechno tak černobílé, jak to zprvu vypadalo a i na opačné straně barikády se dá najít přátelská tvář. Anebo se Loki pokouší hrát na obě strany?

Českému překladu nemám co vytknout. Jana Jašová opět dokázala, že umí, a já tak nemusela při překladu příliš dávat pozor a mohla jsem si příběh náležitě vychutnat. Jen jsem na začátku zažila menší šok kvůli velikosti písma. Většinou čtu knihy s menším písmem, či více nahuštěným textem.

V prvním díle Wendy působila místy až nesnesitelně a dětinsky. V pokračování jako by konečně pochopila, jaká je její role a rozhodla se tak i konat. Pravda, pořád se tu a tam zachová hloupě, unáhleně a mírně podivně, ale už si více svou roli uvědomuje. Hlavně začíná chápat následky svých činů a to, do jaké situace se dostala. Odmítá být pouhou loutkou a začíná brát události do svých rukou, ačkoliv se jí to ze začátku moc nedaří. Člověk musí alespoň uznat to, že se nevzdává.

Na scéně se objevují vedle starých známých tváří i nové, jiné zase dostávají více prostoru. Pokud čekáte, že Wendy najde své žili šťastně až do smrti v náručí Finna, můžete být zklamaní… na scéně se totiž objevuje Loki. A vypadá to, že do budoucna toho bude mít ještě hodně co říct. Hlavně tedy na mě působil mnohem přátelštěji a odhodlaněji než Finn. I samotná Elora odkrývá své karty, čímž vznese do celého příběhu více světla.

Amanda Hocking druhým dílem své tryllí série čtenáře ani nepřekvapí, ani nezklame. Stále si zachovává stejnou úroveň, jen své postavy více a více zaplétá do už tak zapleteného příběhu. Místy to vypadá, jako by sama autorka nevěděla, co přesně by měly její postavy v dané situaci dělat, nakonec ze všeho však obdivuhodně vybruslí a jede dál. Aniž by se výrazně zadýchala. Ovšem v akčních scénách je značně nejistá, proto pak jakákoliv akce působí dosti plytce a odfláknutě.

Rozpolcení nás zavede do míst dobře známých i neznámých, odkryje spoustu tajemného a vytvoří další hromadu otázek, na které budete hledat odpovědi. Hlavně vám ukáže, že si nemůžete být nikým a ničím jistí. Pokud hledáte zajímavou knihu s hezky promyšleným pozadím, nešlápnete vedle. Knize nakonec dávám 3 hvězdičky a jsem ohromně zvědavá, jak to celé dopadne.

Rozpolcení si můžete objednat na stránkách nakladatelství Fortuna Libri.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutý recenzní výtisk této knihy.