RC review: Anna krví oděná

Autor: Kendare Blake
České datum vydání: 23.1.2013
Knižní série: Anna
Žánr: paranormálno, magie, duchové
Věková hranice: 15+

Česká anotace: Cas Lowood zdědil vzácné poslání: zabíjí mrtvé.

Před ním to dělal jeho otec, dokud nebyl hrůzně zavražděn duchem, kterého měl zabít. Vyzbrojen otcovým tajemným a smrtícím athame, Cas cestuje po zemi se svou čarodějnickou matkou a kocourem, který větří duchy. Společně se vydávají po stopách legend a místního folklóru a snaží se držet krok s mrtvými zabijáky. Otravné věci jako budoucnost neřeší a přátele si drží od těla.

Když přijedou do nového města, aby našli ducha, jemuž místní říkají Anna krví oděná, nečeká Cas nic než obvyklou rutinu: nastěhovat se, vypátrat a zabít. Místo toho ale najde běsnící prokletou dívku, přízrak, s jakým se dosud nesetkal. Stále nosí šaty, které měla na sobě v den své brutální vraždy roku 1958. Tehdy byly bílé, ale teď jsou rudě potřísněné a kape z nich krev. Od své smrti Anna zabíjí každého, kdo se opováží vstoupit do jejího opuštěného viktoriánského domu, kterému kdysi říkala domov.

Avšak z nějakého důvodu Casův život ušetří.

Veselá duše

Kendare Blake se narodila v Jižní Korei, ale spolu s rodiči se přestěhovala do Spojených států, kde také vyrostla. Má bakalářský titul v podnikání z Ithaca College a magisterský titul v kreativním psaní z Middlesex University v Londýně. Má ráda zvířata a raději na silnici brzdí, než aby některému z nich ublížila.

Líbí se jí řecká mytologie a knihy raději píše v třetí osobě. Fandí holkám, které dokážou myslet a klukům, co dokážou ostatní vyděsit. Když zrovna nepíše nebo nečte, poflakuje se tak nějak okolo a uvažuje, co bude sakra se svým životem dělat. Často si říká, že udělá díru do gastronomie nějakým skvělým vlastním receptem.

Cas žije sám s matkou už od svých sedmi let, kdy jeho otce zavraždil duch, kterého se chystal zabít. Cas do dnešního dne netuší, o jakého ducha šlo, ale je rozhodnutý jej jednoho dne najít a smrt svého otce pomstít. Současně svět zbavuje jednoho ducha za druhým, podle toho, jak si to okolnosti žádají, aniž by se staral, kam vlastně duchové po zabití mizí. Po svém otci totiž zdědil nejen magické athame, ale také schopnost vidět a zabíjet nebezpečné duchy.

Stěhuje se spolu s matkou za svou „prací“. Teď ho zaujal příběh brutálně zavražděné Anny Korlov. Vysoce nebezpečný duch totiž od své smrti zabil na 27 lidí. Roztrhla je vejpůl, utrhala všechny končetiny, vyrvala srdce.. no, hlavně bylo všude hodně, hodně krve. Anna krví oděná, tak se jí mezi místními přezdívá. A Cas ví, že ji musí zastavit. Tenhle případ ovšem nebude tak jednoduchý, jak si zprvu myslel…

Jelikož jsem knihu četla v originále, byla jsem na český překlad zvědavá. Měla jsem tak trochu obavy, protože jsem tu a tam z některých recenzí vyrozuměla, že se Anna vyjadřovala jinak, než na svou dobu. Nemusíte se bát. Vše je tak, jak má a nic nepůsobí nepatřičně a hloupě. Jako by někteří zapomněli, že Anna zemřela ke konci padesátých let a v té době se už vážně nemluvilo až tak spisovně. Přece jenom to byla éra začátků hnutí hippies… Překladově to tudíž nebylo vůbec špatné, jen jediná chybka se objevila a to ve chvíli, kdy přišla řeč na Buffy krotitelku upírů. Myslím, že by se chudák hodně divila, kdyby věděla, že ji někdo považuje za krotitelku… oni by se možná divili i ti zkrocení-pomlčka-oddělaní-upíři.

Pro duchařské knihy mám slabost. Celkově mám v oblibě lovce duchů, démonů a jiných příšer. Možná jsem tak trochu krvelačná, ale spíš bych vinu viděla u seriálu Supernatural, který je mimochodem výborný. Cas mi ohromně připomíná Deana a Deana já můžu. Cas je zatím ještě kluk, i když toho má za sebou vážně hodně. A díky tomu se z něj stal člověk téměř posedlý svou prací. S ostatními lidmi nenavazuje přátelství a ve své budoucnosti vidí jen zabíjení duchů.

Bylo zajímavé sledovat proměnu, kterou v průběhu děje prošel. Narozdíl u jiných knih, které jsou vyprávěné z mužského pohledu a vůbec to na mužský pohled nevypadá, tady se autorka pěkně trefila. Cas není klasický hodný kluk, i když svou matku poslouchá a má ji moc ráda, častokrát si vede svou. A ano, uvažuje jako chlap. I když některé věci jdou nejspíš mimo něj. Z ostatních postav za zmínku určitě stojí Thomas a Carmel. V neposlední řadě také samotná Anna, okolo níž se to celé točí. Postupem času zjistíte, jak to s ní vlastně bylo a je a začnete mít obavy z toho, jak to s ní bude dál.

Už jsem se zmiňovala, že jsem knihu dříve četla v originále, ale musím říct, že jsem si ji stejnou měrou užila i v té češtině. Nejlepší efekt na vás bude mít, když ji budete číst večer, jen při světle lampičky a za úplného ticha. Vaše představivost si s vámi bude krásně hrát. Proč? Kendare totiž detailními popisy nešetří a věřte mi, že se obrazu mrtvých a rozpáraných těl z mysli hned tak nezbavíte. Proto jestli se rádi bojíte, je snad jasné, po jaké knize byste měli sáhnout.

Zápletka se sice může zdát až příliš jednoduchá a docela průhledná, ale to nic nemění na tom, že je autorka výborná vypravěčka a do děsivého příběhu vás dokáže lehce vtáhnout. A tak vám stránky ubíhají jedna za druhou, ani pořádně nevíte jak, a najednou jste na konci. A že ten konec ale stojí za to. Jelikož mám tuhle knihu, potažmo celou sérii, opravdu ráda, nemůžu jinak a dávám zasloužené 4 hvězdičky.

Nedávno se objevily zprávy o tom, že se chystá také filmové zpracování. Já jenom doufám, že se jej chopí výborný tým, protože tahle kniha si zaslouží kvalitní film. Dokonce bych udělala výjimku a do kina si na horor i zašla. Já jsem totiž velký strašpytel.

Annu krví oděnou si můžete objednat na stránkách nakladatelství Baronet.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství Baronet za poskytnutý recenzní výtisk této knihy.

1. Everlinet napsal:

Souhlasím, také mě trochu zarazilo to s tou Buffy, krotitelkou upírů, jelikož slovo „krotitelka“ je vážně, ale vážně divné. 😀 Ve všem s tebou plně souhlasím; knížku jsem si nesmírně, ale nesmírně užila a do kina bych na to rozhodně šla!