RC review: Zlatá lilie

Autor: Richelle Mead
Originální název: The Golden Lily
Knižní série: Pokrevní pouta (Bloodlines)
Žánr: young adult, fantasy, magie, zvláštní schopnosti, upíři

Alchymistka Sydney Sageová slouží jako jakýsi most mezi světem vampýrů a lidí: chrání tajemství prvních a životy druhých. Moc ráda by studovala univerzitu, ale místo toho byla vyslána na snobskou střední školu v Palm Springs. Má tam za úkol střežit morojskou princeznu Jill Dragomirovou před zabijáky, kteří chtějí ve světě Morojů rozpoutat válku.

Všichni ji považují za skvělou alchymistku, dokonce i ti, kteří o ní dříve pochybovali. Nyní však začíná pochybovat ona sama: opravdu jsou všichni vampýři zvrácené stvůry, anebo je to všechno jinak?

Všechno se ještě víc zkomplikuje, když bývalí Strigojové Soňa a Dimitrij zjistí, že právě Sydney by mohla být klíčem k objevení zázračného léku k proměně na Strigoje. A pak Sydney naváže milostný vztah s Braydenem… Má s ním mnoho společného, ale přesto jako by ji stále silněji přitahoval někdo jiný, na koho by kvůli jeho původu neměla ani pomyslet! Co teď? Má se řídit zákony alchymistů, anebo naslouchat hlasu vlastního srdce?

Richelle Mead je sice původem z Michiganu, ale v současné době žije se svým manželem a synem v Seattle, státě Washington. Má tři různé diplomy: bakalářský za studium Svobodných umění univerzity v Michiganu, magisterský za komparativní religionistiku ve Western Michigan University a magisterský titul z pedagogiky na University of Washington. Její titul z učitelství ji vedl k práci učitelky 8.třídy v Seattle, kde vyučovala společenské vědy a Angličtinu. Psala jen ve svém volném čase, což se změnilo na práci na plný úvazek ve chvíli, kdy vydala svou první knihu, Sukubu. Věřila, že všechno její studování jí připravilo na to, aby si splnila spisovatelský sen.

Už jako dlouholetý čtenář měla velice blízko k mytologii a folklóru. Za jejím celosvětovým úspěchem u čtenářů stojí její série pro dospělé čtenáře, Sukuba, a upírská série pro dospívající, Vampýrská akademie. Druhá jmenovaná si ve světě získala tak širokou základnu fanoušků, že přestože Richelle skončila šestým dílem, nenechala fanoušky dlouho čekat a přišla se spin-off sérií Pokrevní pouta. Ta na Vampýrskou akademii navazuje, ovšem jiným příběhem.

V současné době pracuje nejen na Pokrevních poutech, ale také na nové adult sérii, tentokrát by mělo jít o dystopii. Vampýrská akademie i série Dark Swan se dočkaly své grafické podoby v komiksech. Když zrovna nepíše, užívá si špatné reality show v televizi, cestuje, zkouší nové a exotické koktejly a nakupuje šaty. Má jich už hodně. Je zásivlá na kávě, stále dokonala vede bitvu se svou prokrastinací a má slabost pro cokoliv nezvyklého a legračního.

Po nedávných ne zrovna příjemných událostech je to právě Sydney, kdo má na starost bezpečí morojské princezny Jill, která se momentálně se svým doprovodem skrývá ve slunečném Palm Springs. Kromě nových problémů v podobě Angeliny, má zodpovědná alchymistka na krku také skuhrajícího Adriana.

Ten přítomnost Sonyi a Dimitriho nenese dvakrát dobře, i když jim s výzkumem chce pomoci. Sydney se ovšem brzo setká s něčím, o čem neměla ani ponětí. Nebo si spíše myslela, že to vůbec neexistuje. Spolu s objevováním pravdy se musí také nějak vyrovnat s nenadálým společenským životem a zvláštními city. Dozví se toho hodně nejen o sobě samé, ale o lidech, kteří ji obklopují. A ne vždy půjde o něco příjemného.

Už je to poměrně nějaká doba, kdy jsem četla původní Vampýrskou akademii v českém překladu. I první díl nové série jsem četla v angličtině. Proto mě v českém překladu nejspíš zarazilo to, že se Sydney o svých přátelích vyjadřovala jako o „partě“. Na slově ani označení není vůbec nic špatného, ale kdoví proč jsem se při četbě zrovna na tohle slovo zaměřila. Co se týče zbytku příběhu, byl přeložen velice hezky. Žádné výrazné kiksy, jen jsem možná párkrát narazila na chybičku, v jednom případě myslím i na opakování slova. Tak jako tak jsem tomu tolik pozornosti nevěnovala a spíš byla zažraná do toho, co se děje.

Jsem velkým fanouškem Vampýrské akademie. Patří mezi mé oblíbené upírské série, na které nedám dopustit. Proto mě pokračování velice mile překvapilo, i když jsem se do jisté míry obávala. Nerada bych četla sérii, která vykrádá to, co jsme se už dozvěděli dříve a vlastně ani nikam nepokračuje, jen se motá pořád dokola. Což se stává poměrně často. Zárným příkladem budiž Cassandra Clare a její vlastní vykrádačky. O to radši jsem, že Richelle sama sebe ani trochu neopakuje.

Ano, sice spin-off postavila na již známém světě, v němž se tu a tam setkáváme s postavami, s nimiž jsme se seznámili už dávno, ale dějově jde o něco úplně jiného. Velkou zásluhu na tom samozřejmě má hlavní hrdinka. Sydney by se totiž od Rose nemohla lišit více. Zatímco Rose většinou dřív jedná, než přemýšlí, u Sydney je to právě naopak. Richelle nám navíc kousíček po kousíčku odkrývá svět, o kterém jsme dříve neměli ani ponětí, přestože je s tím vampýrským úzce spojen.

Kladné body autorka získává také tím, že díky Sydney se díváme na svět upírů úplně jinýma očima a všímáme si tak úplně odlišných věcí, než tomu bylo dříve. Osobně se s novou hrdinkou mnohem víc ztotožňuji, protože mi je svým stylem přemýšlení bližší. Stejně tak jsem si oblíbila všechny ostatní postavy, kterým vévodí hlavně uhrančivý Adrian. Nesmím ovšem zapomenout ani na zodpovědného a přátelského Eddieho, či zdánlivě křehkou přesto odhodlanou Jill.

Některým zapřísáhlým fanouškům Vampýrské akademie se může nová série zdát oproti starší sestřice krapet nudná, já si ji naopak naprosto užívám. Jsem ráda, že Richelle dokáže napsat jiný příběh, aniž by se přílišně opakovala a jak už jsem řekla dříve, sama i vykrádala.

Příběh má možná povolnější tempo, přesto se dočkáme i pořádné akce, která v nás vyvolá ještě větší řadu otazníků. Bavila jsem se od začátku do konce a už teď netrpělivě vyhlížím pokračování. Druhému, skvělému, dílu tak dávám 5 hvězdiček a odškrtávám dny v kalendáři. Už aby tu ten třetí díl byl.

Knihu si můžete objednat na stránkách internetového eshopu nakladatelství Domino.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství Domino za poskytnutý recenzní výtisk.