RC review: Kacíř a čarodějka

Autor: Philippa Gregory
České datum vydání: 26.11.2012
Knižní série: Řád temnot
Žánr: historické
Nakladatel: Fortuna Libri

Česká anotace: Píše se rok 1453 a vše nasvědčuje tomu, že se blíží konec světa.

Klášterní novic Luca Vero je na rozkaz tajemného cizince uprostřed noci zburcován a odvlečen ze své cely. Cizinec jej nejprve obviní z kacířství, aby mu nahnal strach a pak jej vyšle na dlouhou cestu Evropou, kde má Luca, mimořádně nadaný mladík, hledat stopy Ďábla a vykonávat soud nad zběhlými křesťany.

Lukova první cesta vede do kláštera Lucretili, kde se setkává s mladičkou abatyší Isoldou, jež se právě ocitla v nesnázích: V klášteře je proti své vůli – poslal ji sem bratr, aby se mohl zmocnit jejího dědictví a navíc jeptišky začaly trpět podivnými vizemi, chodily ve spánku a na těle se jim objevily krvácející rány. Isolda je obviněna, že je očarovala temnou magií a má být upálena jako čarodějnice. Luca ale hledá pravého viníka…

Historické romány

Philippa Gregory je uznávaná britská spisovatelka známá svými historickými romány z tudorovského období. Mezi její nejznámější romány patří To druhé Boleynovic děvče (či Králova přízeň), které se dočkalo také filmové podoby s Natalií Portman v hlavní roli. Další její úspěšná knižní série z tudorovského prostředí, Válka sestřenic, byla převedena do seriálové podoby. Řada jejích knih u nás vyšla také v českém překladu.

Na univerzitě v Edinburghu získala doktorát v oboru anglické literatury 18. století, úzce spolupracuje také s rozhlasem a televizí. Se svou rodinou žije na malé farmě v Yorkshire, kde chová koně, slepice a kachny. Své romány doplňuje historickými průzkumy, o nichž pravidelně své fanoušky na webových stránkách informuje. Mimo to se také zajímá o dobročinnost. Založila nadaci Zahrady pro Gambii, která funguje už skoro dvacet let. Díky nadaci se jí podařilo získat peníze na založení sto šedesáti základních škol pro nejchudší africké země.

Luca svůj život už v útlém věku zaslíbil klášteru, jenže vždycky byl až přespříliš zvídavý. Když jej jedno jeho prohlášení o nepravosti původu svatého kříže dostane do nesnází a je považován za kacíře, myslí si, že je s ním ámen. Místo toho je mu díky jeho všímavosti nabídnuta práce, díky níž se toho naučí mnohem víc. Jak o sobě, tak i o světě samotném. Jeho první úkol jej zavede do kláštera v Lucretili, kde má vyřešit případ, který vypadá jako řádění ďáblovo.

Isoldin svět se zhroutí ve chvíli, kdy zemře její milovaný otec. Nejen že přijde o pevnou oporu svého života, ale současně je postavena před rozhodnutí buď se rychle provdat za muže, který je ochotný ji i s malým věnem přijmout, či se na věky nechá zavřít do ženského kláštera a stane se abatyší. Ani pro jednu variantu budoucnosti není připravená, ale nakonec si raději vybere studené stěny kláštera. Jenže od chvíle, co se z ní stane abatyše, se v klášteře začnou dít hodně podivné věci a všechny indicie ukazují na ni, jako na jejich strůjce.

Nejdřív ze všeho mě na knize docela ohromila velikost písma. Většinou se setkávám s menším písmem i nahuštěnějším textem. Nejspíš i proto se kniha vlastně četla plynule a docela sama. Sem tam jsem se sice u nějakého překladu slova pozastavila, ale nejvíc do paměti se mi nejspíš vpálilo nekonečné „páníčku“. Netuším, jestli to tak bylo i v originále, ale pokaždé, když jsem na ono slovo narazila, vybavil se mi spíš Glum. Až jsem měla obavy, aby se na další stránce neobjevil taky miláááášek.

Příběhy s čarodějnickými procesy mě fascinují už od chvíle, kdy jsem četla Kladivo na čarodějnice. Je až s podivem, nakolik se ve smýšlení dokázala společnost posunout dál. Kdysi se cokoliv zdánlivě nesmyslného a nevysvětlitelného bralo jako magické, čarodějnické, ďábelské, tím pádem velice špatné, mnohdy s až smrtelnými následky v podobě týrání, vyslýchání a upalování na hranici. Co si člověk nedokázal vysvětlit, to bylo spřáhnuto s ďáblem. Církev měla mnohem důležitější postavení, než je tomu dnes. Přesto bychom sílu náboženství neměli podceňovat ani teď. Kdejaká válka v dějinách či jiné válečné střety se vedly právě díky náboženství… a ropě.

Příběh sám o sobě je docela jednoduchý, více si jej nejspíš užijí ti, kteří tolik nemilují historii a nebudou nad některými historickými nepřesnostmi uvažovat. Někdy to totiž autorce ujede, a to i když je z knihy i ze samotného dovětku autorky na konci poznat, že se v prostředí docela vyzná. Přesto to není stoprocentní. Hlavní postavy jsou docela sympatické, nejvíc mě ovšem bavil Freize. Bez jeho občasných průpovídek by příběh ztratil i tu trošku vtipu.

Abych pravdu řekla, Luca ani Isolda na mě jako hlavní postavy moc nezapůsobily. Mnohem víc je zastínil přátelský a mnohem vnímavější Freize. Nebýt jeho, tak se Luca sice může tvářit jako vyšetřovatel s požehnáním Svatého Otce, ale vyšetřil by tak akorát velké prd. Isolda by si zase bez Ishraq ani neškrtla. A její zhýčkanost s tím nemá co do činění.

Vzato kolem a kolem je to kniha, u níž se hezky odreagujete a spolu s postavami budete odhalovat, co se ve skutečnosti stalo. Autorka hezky poukázala na to, že ačkoliv jisté skutečnosti mohli kdysi vypadat ďábelsky, i tehdy se mohli najít lidé, kteří neřešili vše jen upalováním, ale opravdu prozkoumávali informace a pozorovali. Prvnímu dílu Řádu temnot dávám 3 hvězdičky a jsem zvědavá, co se bude dít v pokračování. To autorka chystá na červen 2013.

Kacíře a čarodějku si můžete objednat na stránkách nakladatelství Fortuna Libri.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutý recenzní výtisk této knihy.

1. LenaDonan napsal:

Aká luxusná recenzia 🙂 Po obsahovej, tak aj po grafickej stránke. Pekne si sa pohrala, aspoň to tak vyzerá 🙂 🙂 Inak, si už druhá, čo túto knihu hodnotila ako priemernú, tak som na ňu zvedavá… teda, ak sa k nej dostanem 😀
    LenaDonan recently posted..Novinárska etikaMy Profile

2. Tom napsal:

Tak jsem hledal recenzi a našel jen si ted nejsem uplně jist jestli knížku číst nebo ne.. 🙂