RC review: Střípky duší

Autor: Mary Lindsey
České datum vydání: 24.10.2012
Knižní série: Duše
Žánr: paranormálno, zvláštní schopnosti, mediátor, duchové
Nakladatel: CooBoo

Česká anotace: Lenzi slyší hlasy a má vize – vize o náhrobních kamenech, povodních a chlapci s kovově šedýma očima. Zdá se, že jí nikdo nemůže pomoci – dokonce ani její přítel Zak. Pak však potká Aldena, kluka ze svých snů, jenž jí prozradí, že ona je mluvčí – člověk schopný komunikovat s bloudícími dušemi a pomoci jim – a že on byl po celá staletí jejím strážcem.

Nyní čeká Lenzi těžké rozhodnutí: Zak, nebo Alden, život, nebo smrt. Jenže čas se krátí. Zlovolná duše chce Lenzi zničit a zabije ji, jestliže se nerozhodne včas…

Duchařina táhne

Mary Lindsey svým psaním jen přirozeně vyjadřuje svou lásku ke čtení a fascinaci flexibilitou lidské představivosti. Knihy totiž dělají možné ty věci, které jsou v podstatě nemožné. Dříve, než začala chodit na právnickou školu univerzity v Houstonu, obdržela titul v Anglické literatuře, spolu s kouskem studia dramatu. Stala se učitelkou angličtiny na soukromé střední škole a na jiné střední škole vyučovala divadlo a psaní her. V současní době žije v Houstonu se svým manželem a třemi dětmi.

Mary říká, že se nikdy nechtěla stát spisovatelkou. Psala už od dětství, ale mnohem raději si četla. Ke psaní románů pro dospívající ji přivedla až její dcera. Stěžovala si totiž na to, že většina mužských hrdinů knih je buď anděl, démon, upír nebo jiné nadpřirozené cosik. Zeptala se jí, proč by hrdinou nemohl být obyčejný kluk, který má nějaké to magické nadání, ale nepřemýšlel o sobě jako o něčem zlém. Mary jí slíbila, že jí k narozeninám napíše knihu podle jejích představ. Mary mimo jiné píše knihy také pod pseudonymem Marissa Clarke.

Lenzi ví, že se s ní něco děje, že s ní něco není v pořádku. Slyší hlasy. A ty jí nechtějí nechat být. Má strach, že začíná šílet, stejně jako její otec. Útěchu hledá v prášcích a v náruči svého přítele Zaka. Jenže má strach, aby si o ní nezačal myslet, že je blázen a neopustil ji. Je to jediné, co jí dělá život příjemnějším.

Její svět se ještě víc zamotá ve chvíli, kdy se potká s Aldenem. Ten o hlasech, které slýchá, totiž něco ví. Co víc, snaží se jí nakukat, že je Mluvčí a že se jmenuje Rose, ne Lenzi. Ačkoliv mu odmítá uvěřit a chce se od něj držet co možná nejdál, nedaří se jí to. Alden je jí vždy za zády a dává na ni pozor. Což se samozřejmě nelíbí Zakovi. Jenže Lenzi si začíná pomalu uvědomovat, že Alden nejspíš říká pravdu a že ji to k němu nebezpečně táhne.

Abych pravdu řekla, nad překladem jsem u knihy tentokrát ani moc nepřemýšlela. Nesledovala jsem, jestli narazím na chybku, přesmyčku nebo špatný slovosled. Prostě jsem se nechala unášet příběhem. CooBoo je jedno z mála nakladatelství, které si na dobrém překladu potrpí, takže i když se občas u některých knih může stát, že to trošku ujede, nebývá to pravidlem. Střípky duší se určitě řadí mezi ty překladově kvalitnější.

Duchařské knihy mám moc ráda. Díky výborné sérii Mediátor mám pro ně slabost a vždycky, když je vezmu do rukou, užívám si jejich četbu zvláštním způsobem. Nevím, jestli bych sama chtěla mít onu schopnost, spíše ne, ale tak nějak mě to fascinuje. Lenzi mi byla sympatická od začátku. A to i v momentech, kdy jsem s některými jejími činy a názory nesouhlasila. Alden na mě působil spíš jako kluk od vedle, který tu pro holku vždycky je… a to i přesto, že ho třeba nechce. Takových lidí je i ve skutečném životě málo a o to líp se o nich alespoň sní díky řádkům knih.

Líbí se mi, jak se autorka podívala na celý koncept mediátorství. Samozřejmě jako většina ostatních spisovatelů tvrdí, že duchy na naší straně stále něco drží a dokud to nevyřeší, neposunou se dál. K duším a samotnému procesu ale přistupuje jinak, spíše přátelsky. Nevím, jestli bych byla ochotná jako mediátor s nějakou duší sdílet své tělo. Byť jen na chvíli. Stejně tak i koncept řádu a Strážců byl hezky vymyšlen.

Je poměrně zajímavé, že se kniha do poloviny příběhu docela podobá jiné knize. Kdyby mě ale na onu podobnost neupozornili jiní, nejspíš bych si jí ani nevšimla. Možná i proto se mi kniha tolik líbila. Kromě duchařiny mě fascinuje i reinkarnace a možnost minulých životů. Vždycky mě zajímalo, jestli jsem už třeba někdy v minulosti nežila a teď se jen reinkarnovala má duše. Škoda jen, že si na své minulé životy nepamatuju. I když je to možná dobře, kdo ví, co jsem kde vyváděla.

Střípky duší se řadí mezi ty knihy, co vás nejspíš nezvednou ze židle a nebudete dychtivě hltat stránku za stránkou, ale budete se při čtení náramně bavit. Hlavně se úžasně odreagujete a necháte se unášet příběhem. Ten je i přes jisté vylomeniny a nepříjemnosti poměrně pěkný a příjemný.

Knihu jsem si skvěle užila od začátku do konce. Nutno podotknout, že i příběhově je spíše jednodušší a bystrému čtenáři jisté souvislosti nejspíš dojdou mnohem dřív než hlavním hrdinům. To ale nemění nic na tom, že si autorka s příběhem hezky vyhrála. Ať už se samotnými dialogy, či historickým zázemím. Knize tak dávám zasloužené 4 hvězdičky a jsem zvědavá na další kapitolu série. Druhý díl, Fragile Spirits, autorka plánuje ovšem až na rok 2014.

Střípky duší si můžete objednat na stránce nakladatelství CooBoo.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutý recenzní výtisk této knihy.

5 Responses

1. Roxanne napsal:

Mě se knížka moc líbila :). Už se nemůžu dočkat druhého dílu! 🙂
    Roxanne recently posted..On my wishlist #04My Profile

2. E_V_E napsal:

Túto knižku si moc chcem prečítať 8)
    vyzerá skvele 8)
    E_V_E recently posted..Záhrada večnosti #2: HorúčkaMy Profile

3. Rodaw napsal:

Tuhle knížku bych si moc ráda přečetla 🙂

4. Maki :) napsal:

Úžasná knížka 🙂 určitě všem doporučuju 🙂

5. Romana napsal:

Ahoj,
    mohu mí prosím dotaz k obsahu této knihy? Není mi totiž jasné, co se stalo na té střeše mezi Aldenem a Rose…Zabil ji on? Nebo za to může někdo jiný? A co se vlastně stalo? Neevím, ale toto jsem v knize nějak nepochopila…. Nebo nás autorka napíná a bude to v druhém dílu?
    Moc děkuji za odpověď Romana