RC review: Neptunův syn

NeputnuvSyn_bookAutor: Rick Riordan
České datum vydání: 17.9.2012
Knižní série: Bohové Olympu
Žánr: young adult, fantasy, mytologie, magie, bohové, zvláštní schopnosti
Nakladatel: FRAGMENT

Percy Jackson rozhodně nemá na růžích ustláno. Jako by nestačilo, že je synem olympského boha moří, tudíž polobůh, za posledních pět let si toho užil víc než dost a několikrát mu šlo o život, ne… on ještě musí ztratit paměť a objevit se mezi lidmi, kteří mu ani trochu nevěří a nejraději by ho sami zabili. Jo, život nění žádný med.

Jenže Percy musí získat svou paměť nazpátky. Vypadá to, že je součástí Proroctví sedmi, na kterém tolik trvá Héra, pardón, chci říct Juno. A tak se musí naučit, co to znamená být pro změnu římským polobohem. K tomu jej čeká další smrtící výprava za svržením Giganta a osvobození Smrti. Pomoci mu mají Frank a Hazel. Dokážou splnit svou výpravu dříve, než zanikne římský Tábor polokrevných?

Báje a mýty táhnou

Rick Riordan se narodil roku 1964 v San Antoniu v Texasu. Vystudoval University of Texas v Austinu a poté patnáct let učil na státních a soukromých školách v Kalifornii a San Antoniu. Po těžkém rozhodování se svého povolání vzdal a začal se plně věnovat psaní knih pro děti i dospělé. Riordan je mnohonásobně oceněný autor knižní série Tres Navarre a jeho kniha The Maze of Bones se 28. září 2008 vyšplahala na první místo v seznamu bestsellerů newyorského deníku The New York Times. V roce 2002 také získal ocenění Nejlepšího učitele v St. Mary’s Hall. V současné době žije v San Antoniu se svou manželkou a dvěma syny.

Riordan se proslavil díky sérii Percy Jackson. Ta si získala své fanoušky po celém světě. V sérii čerpá ze svých zážitků při výuce řecké mytologie a také ze zkušeností s výukou dětí se speciálními potřebami. Jen ve Spojených státech je v oběhu na 30 milionů výtisků jeho knih. Na naléhání fanoušků se rozhodl pokračovat v úspěšné polobožské sérii a navázal na ní Bohy Olympu. U této série rovněž plánuje 5 dílů, třetí díl v zahraničí vyšel v říjnu 2012.

Kromě toho má Rick na kontě celou řadu dalších knih jak pro dospívající tak i dospělé. Za zmínku určitě stojí série pro děti, Kronika Cartera Kanea. Ta se zaměřuje na báje a mýty Starověkého Egypta. Fanoušci se rozhodně nemusí bát, že by Rick přestal psát. Na rok 2015 má v plánu začít s novou sérií založenou na mytologii Vikingů a jim podobným.

Český překlad patří k nejlepším, jaké jsem dosud četla. Je pravda, že u prvních Riordanových knih jsem si na český překlad a styl vyprávění nemohla zvyknout a častokrát mi i vadil. Po čase jsem si ale na vše přivykla a dokázala jsem jej patřičně ocenit. Překladatelka si musela ohromně vyhrát se všemi bájnými postavami i příběhy. Za to tedy klobouk dolů.

Co si budeme nalhávat, Riordanovy knihy naprosto zbožňuju. Sice tomu tak ze začátku nebývalo, ale o to větší a zapálenější fanoušek jsem teď. Nejspíš mě nikdy nepřestane překvapovat, jak skvěle dokáže Rick své knihy sepsat. Způsob, jakým si dokáže vyhrát s řeckou a teď už i římskou mytologií, postavami, událostmi. Pravda, ještě pořád bývám tou římskou podobou bohů mírně zmatená a celkově jsem z římského stylu života omráčená, ale to se usadí. Stejně tak tomu bylo u Percyho.

Jsem moc ráda, že jsem se i v této sérii konečně dočkala svého oblíbence. Hazel s Frankem se ukázali být stejně silní hrdinové, jako samotný Percy, či postavy, které známe už z dřívějška. Líbí se mi, jak Rick dokáže hlasy jednotlivých hrdinů krásně vyvážit, žádný z nich není výrazně upřednostňovaný, ani všemocný a bezchybný. Každý si nese své břímě, každý je zranitelný, každý se může mýlit. Přesto se dohromady skvěle doplňují a děj popohánějí dopředu.

Riordan je pan autor. Jeho jméno možná ještě neznají všichni, ale jednou budou. Může se svou tvorbou hrdě stát vedle takových knižních stálic jako je Rowling nebo i samotný Tolkien. Kniha měla opět neuvěřitelný spád, akčnost střídala zdánlivě klidnější místa, kde se ovšem dokázalo taky pěkně intrikařit. Myslím, že nás pokračování ještě má čím překvapit.

Na Riordanových knihách mám ohromně ráda jeho smysl pro humor. Je to takový suchý sarkasmus, který možná nerozesměje každého, já se ovšem výborně bavila. Líbí se mi jeho odkazy na různé události, filmy či knihy. Líbí se mi jeho způsob propojení mýtů se skutečným světem. Líbí se mi prostě všechno. Myslím, že na jeho díla je těch 5 hvězdiček žalostně málo. I když je to u mě maximum. Horlivě očekávám další díl. Měli bychom se jej v češtině dočkat v březnu příštího roku.

Neptunova syna si můžete objednat na stránce nakladatelství FRAGMENT.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství FRAGMENT za poskytnutý recenzní výtisk této knihy.

1. Lenka napsal: