RC review: Hladová přání

český cover

Autor: Tereza Matoušková
České datum vydání: září 2011

Žánr: fantasy
Nakladatel: Krigl
Česká anotace:Podmoří je svět, který je magií přímo prosáklý. Čarodějové na Tark Itlen, kteří ji studují, ne vždycky činí nejmoudřejší rozhodnutí. Nepodařené pokusy se ztrácejí v podzemí kláštera, kde čekají, až budou znovu nalezeny. Když jim ze sklepení pomůžete, splní vám jakékoliv přání. Chtít za to budou jenom pár kapek vaší krve. Alespoň to tak tvrdí. Ve skutečnosti vás možná připraví o vše, na čem vám v životě záleželo. Co se stane, když se jim dostane do rukou holčička, která ještě věří v kouzelné skřítky a dobré víly z pohádek?
Česká fantasy
temnarka.blog.cz

S českou fantastikou nemám příliš dobré zkušenosti. Po počátečních pokusech jsem usoudila, že mi prostě tak úplně nesedí. Nejspíš to je dáno syrovostí a stylem, jakým jsou knihy napsány. I proto jsem k této knížečce přistupovala s jistým očekáváním a doufala jsem, že mě chytne. Což se potvrdilo, jelikož jsem knihu přečetla během čtyřhodinové cesty vlakem z Prahy do Havířova.

Terezu Matouškovou nejspíš znáte pod přezdívkou Temnářka. Její láska k fantasy žánru započala Tolkienovým dílem a již na gymnáziu si vymyslela vlastní fantasy svět – Podmoří. Její povídka Kapky její rosy právě ze světa Podmoří se umístila na 10. místě v soutěži O dračí řád, povídky inspirované řeckou mytologií jí vyšly v antologii Kočas 2010 a ve sborníku Žoldnéři fantazie: Dálnice ke všem čertům. Po letech strávených psaním do šuplíku, publikováním povídek na internetu a dvou malonákladově vydaných knihách Branou snů a Dnes se neproměňuj, Temnářce v září 2011 vyšla v nakladatelství Krigl kniha Hladová přání.

temnarka.blog.cz

Děj knihy se odehrává v kláštěře Tark Itlen, v jehož podzemních prostorách byly nalezeny nové chodby. Hlavní hrdinkou je schovanka velekněze Femoriana, malá Jukata, která ještě věří na pohádky a celkově se na svět dívá dětskýma očima, nebezpečím nepolíbená. Tedy až doteď.

Jukatu totiž do chodby neustále něco láká. A to něco nazývá Cukrátkem, skřítkem plnícím její přání. Jediné co od Jukaty chce na oplátku, je její krev… a té má přece Jukata hodně, proto poháněna touhou s výměnným obchodem ráda souhlasí. Jenže pak se v klášteře začnou dít divné věci…

temnarka.blog.cz

S tvorbou autorky jsem se prostřednictívm této knížky setkala poprvé, proto jsem se ve světe Podmoří tak trochu ztrácela a sem tam mi některé věci nebyly jasné, nebo jsem naopak nechápala jisté souvilosti, či mi trvalo, než jsem si některé postavy dokázala správně zařadit. Nejspíš i proto jsem měla problém s časovým zařazením – tak nějak jsem až do konce knihy netušila, které období to vlastně ve fantasy světě je. Většinou se totiž v klasických fantasy knihách objevuje středověk, nebo spíš pozdní středověk.

Postavy byly vážně zajímavé. Hlavně oceňuji skryté posesltví o tom, že by si dospělí měli malých dětí a jejich problémů všímat více a dřív, než bude pozdě. Netuším, jestli to bylo úmyslem, nebo ne. Jazykově je kniha velice dobře napsaná, vyprávění je uzpůsobeno i modernější době a je vidět, že si autorka docela libuje v dlouhých větách a souvětích. Sem tam se objeví vtipné vsuvky a postřehy, které bohužel někdy v celkovém textu působily nepatřičně. Ovšem to je věc vkusu. Stejně tak mi některá slovní spojení přišla atypická. Ale nečtu tolik klasické fantasy, abych mohla říct, že to do žánru nepatří.

temnarka.blog.cz

Celý příběh je vyprávěný z pohledu Jukaty, i když sem tam skočíme i do hlavy jiné postavy a vidíme to, co Jukata samozřejmě vědět nemůže. Jelikož je Jukata ještě dítě, vnímá svět okolo a problémy dospělých docela naivně. Za což dávám palec nahoru, protože jsem z knihy vážně cítila to nebezpečím nepolíbené dětství a slepou důvěřivost.

Knížka je to docela tenká, a proto mi po dočtení přišlo, že jde spíše o nějakou fantasy epizodu z většího díla. Rozhodně si myslím, že by si kniha zasloužila větší rozměry i počet stran. Samozřejmě ale ne všichni autoři si můžou dovolit vybírat. Hladová přání se vám vlezou možná i do kapsy a nezaberou tolik místa.

Zápletka mi přišla zajímavá, provedení někdy pokulhávalo, ale žádný učený z nebe nespadl a i když temné fantasy není tak úplně můj šálek čaje, knihu jsem měla přečtenou za chvíli. Bylo to dáno hlavně tím, že jsem se setkala s něčím novým, něčím, co jsem neznala a co mě nutilo číst dál. Děj totiž není vůbec předvídatelný, takže se vám z některých zvratů možná může zamotat i hlava.

Pro mě osobně to byly příjemně strávené 4 hodiny četby, a proto dávám knize zasloužené 3 hvězdičky a doufám, že se dočkám  i nějakého toho pokračování. Knihu doporučuju určitě všem. Neškodí rozšířit si obzory a čeští spisovatelé by se měli podporovat. Chtěla bych ještě na závěr velice pochválit doprovodné kresby v textu, protože se mi opravdu líbily.

Hladová přání si můžete objednat na této stránce.

Chtěla bych touto cestou poděkovat Tereze Matouškové za poskytnutý recenzní výtisk své knihy, i za milé věnování.